„V té době měl největší a nejdražší kolekci oblečení, jakou jsem kdy v životě viděl nebo o ní slyšel,“ vzpomínal Napoleon Hill, autor knihy Myšlením k bohatství, na osobní setkání s Edwin C. Barnesem, obchodním partnerem slavného Thomase Edisona. Barnesův šatník se údajně skládal ze třiceti jedna obleků. Pro každý den v měsíci byl určen jeden oblek. Když se Hill zeptal, proč má ve svém šatníku tolik obleků, Barnes mu odpověděl: „Nenosím třicet jedna obleků v měsíci kvůli tomu, jak působí na lidi. Dělám to hlavně pro to, jak ty obleky působí na mě.“ Jeden z nejúspěšnějších obchodníků Thomase Alvy Edisona nedbal na styl svého oblékaní jenom proto, aby působil úspěšně, ale aby se on sám cítil úspěšný.
Barnes nebyl jediný, kdo si uvědomoval, že to, jak se člověk cítí, má přímý vliv na jeho výsledky a kvalitu života. Potvrdilo to již mnoho dalších úspěšných osobností a uvědomuje si to také Radek Pilař, mladý podnikatel ze Zlína. Radek byl vždycky štíhlý dlouhán a prakticky celý život zápasil s výběrem padnoucího a pohodlného oblečení. Už byl pomalu smířený s tím, že na jeho postavu není možné sehnat padnoucí tričko, než ovšem vycestoval do Spojených států, kde ke svému překvapení zjistil, že se na štíhlé dlouhány myslí mnohem víc.
„S výškou mám problém už od dětství, kdy jsem s mámou začal chodit nakupovat. Oblečení bylo dlouhé a velké. Nebo krátké a malé. Když jsem byl mladší, tak jsem to moc neřešil, ale s přibývajícím věkem jsem se chtěl oblékat lépe a kvalitněji. Jenže to byl problém,“ vzpomíná Radek na své dospívání a dodává: „Strávil jsem tři roky v zahraničí a poprvé jsem našel oblečení, které mi padlo. Bylo to pro mě velké překvapení. Netušil jsem, že něco takového vůbec existuje a poprvé jsem si koupil kvalitní oblečení na můj typ postavy. Po návratu do Česka jsem zjistil, že tady stále nic není. Tehdy se mi v hlavě začal rodit podnikatelský nápad a pomalu začala vznikat vlastní značka oblečení pro dlouhány TallGuys.“

Problém s výškou Radek nakonec proměnil v úspěšný podnikatelský projekt. V oboru neměl mnoho zkušeností, ale věřil svému nápadu a vrhnul se do vlastního podnikání doslova po hlavě. Zajímá vás, jak Radek vdechoval nápadu život? Potom si můžete poslechnout rozhovor pro podcast Myšlením na vrchol. Záznam z rozhovoru najdete zde.
Vykročit za snem
Možná to celé zní trochu jako pohádka. Mladý ambiciózní Čech, který se vrátil ze zahraničí, se prostě rozhodne založit vlastní značku a vše jde jako po másle. Jenže každá mince má dvě strany a většinou nic není tak snadné, jak se na začátku může zdát. Radek stál před velkou konkurencí s miliardovými rozpočty na marketing i velkými týmy na design a vývoj produktů. Nebyl Radkův nápad až příliš troufalý? Měl vůbec šanci na úspěch? Jak se nakonec Radkovi podařilo prorazit?
Jeden moudrý muž mi kdysi řekl, že jakmile člověk uvěří ve svou vizi a rozhodne se za ní vykročit, celý vesmír se sjednotí a začnou se odehrávat situace, které později označujeme za náhody. Něco podobného prožil také Radek: „Od prvního nápadu uběhly už tři roky. Cesta to byla dlouhá a já zpočátku netušil, jak a kde začít. Nikdy jsem nenavrhoval oblečení, neumím šít a podobně. Sehnat kvalitní firmu v Česku bylo strašně těžké. Pak jsem ale dostal doporučení na jednu firmu na Moravě a rozjel jsem se za nimi. Hned na první schůzce jsme si lidsky sedli a já věděl, že to bude fungovat. Měl jsem k nim důvěru, že to umí, že dokážou odvést práci, kterou očekáváme. My všechno vymyslíme, všechno připravíme a oni to ušijí,“ vzpomíná Radek, jak se začal před třemi lety utvářet příběh značky TallGuys.
Když se Radka zeptám, kde se v mladém muži probudily podnikatelské ambice, odpověď mě nepřekvapuje. „Měl jsem vzor v rodině. Táta, máma i děda celý život podnikají a já viděl, že je to cesta. Rodiče mě do ničeho nemuseli nutit. To já sám jsem chtěl dělat něco podle sebe, tvořit a předávat dalším.“ Radek si od začátku uvědomoval rizika, stejně jako fakt, že Češi jsou patrioti, kteří rádi podporují české výrobky. Nemohl soutěžit s cenou ani s velkými značkami. Od začátku se soustředil na padnoucí střih a spolupracuje výhradně s českými dílnami. Distribuci zajišťuje hlavně přes vlastní e-shop. Od začátku cílí na dlouhány, komunikuje se svými zákazníky a také od nich zjišťuje jaké další produkty může přidat do nabídky.

Vánoce vnímá Radek jako příležitost získat nové zákazníky, kteří si oblíbí trička šitá pro dlouhány. Většina mužů nerada tráví hodiny času v nákupních centrech, a pokud objeví padnoucí oblečení, ve kterém se cítí dobře, nemají potřebu hledat nové alternativy. Nejčastěji nakupují u Radka Pilaře partnerky, které chtějí obdarovat své muže. Ti se pak často vracejí a stávají se spokojenými zákazníky v TallGuys.
Radek nemá velký tým, ani vlastní výrobní dílnu. Podniká společně s manželkou a navzájem se doplňují. Zatímco Radek dal značce vlastní tvář, žena jej usměrňuje při výběru barev, navrhování střihů a dalších produktů. S marketingem pomáhá agentura, a když je potřeba využívá práci brigádníků. Ano, i tak se dá tvořit vlastní značka oblečení, plnit si podnikatelský sen a třeba i dalším dlouhánům pomoct cítit se během všedního dne sebevědoměji a pohodlněji zároveň. Ostatně vzpomeňme na myšlenku Edwina C. Barnese, ani on nenosil obleky kvůli druhým lidem, ale především kvůli sobě. Chápal, jak je důležité cítit se dobře, když chce člověk mířit vysoko.