Může lidská myšlenka něco změnit?
Silou myšlenky se vědci zabývají již desítky let a přišli na překvapivá zjištění. Jistě budete souhlasit, když řeknu, že mnoho věcí v životě můžeme změnit jen obtížně. Pořád jsou ale věci, které změnit nedokážeme. Nebo snad dokážete pouhou myšlenkou změnit proporce svého těla? Výšku postavy? Tvar svého nosu nebo délku paže? Nic z toho už nezměníme. Co však změnit můžeme, je způsob, jakým na tyto vrozené vlastnosti pohlížíme. Zde má způsob myšlení velkou moc.
Ovládni mysl a ovládneš život
Někdo vnímá svou výšku jako dar, jiný jako překážku. Někdo miluje svůj velký nos, druhý se za něj stydí. Vždy záleží na úhlu pohledu. Ostatně, zmiňuji to v úvodu každého podcastu. Způsob myšlení rozhoduje o kvalitě života. Jak způsob myšlení měnit, respektive jak se naučit svou mysl využívat pro lepší život, je také hlavní tématem FC Workshopu Silné Já, Slabé Já v praxi.
Výzkumem lidské mysli se zabývala také psycholožka a vysokoškolská učitelka na Stanfordské univerzitě Carol S. Dwecková ve své knize Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Slavnou knihu vydala profesorka Dwecková v roce 2007 a velmi rychle se stala světovým bestsellerem, na který se odkazuje mnoho lektorů a koučů. Ostatně pravidelní posluchači mého podcastu neslyší o této knize poprvé. Pokud jste ještě knihu nečetli, možná by Vás mohl přesvědčit fakt, že po celém světě bylo prodáno již více než milion výtisků a dodnes tato kniha patří mezi nejoblíbenější knihy seberozvojové literatury. I proto si připomeneme 3 zásadní myšlenky z tohoto knižního díla.
1. UVĚDOMĚNÍ – Pohled na svět prozradí, jak smýšlíme
Dwecková ve své knize definovala dva způsoby myšlení – růstové a fixní. Fixní myšlení vytváří v našem subjektivním světě toxické prostředí pro kreativitu nebo touhu učit se novým věcem a obecně cokoliv zlepšit. Jakmile se lidé s tímto druhem myšlení začnou porovnávat s ostatními lidmi, kteří dosahují lepších výsledků, začínají se bát výzev. Přemáhá je obava, že nebudou dost dobří, čímž zároveň potlačují přirozenou touhu učit se novým věcem. Lidé s tímto druhem myšlení se neumí poučit z chyb a za své nezdary často obviňují někoho jiného, nebo se vymlouvají na faktory, které nemohou ovlivnit. Tito lidé používají věty jako například:
- „Nemohl jsem odevzdat prezentaci, protože nefungoval internet.“
„Nemám dobré obchodní výsledky, protože je špatná doba.“ - „Nevyhrál jsem zápas, protože pršelo.“
Oproti tomu lidé s růstovým myšlením naopak vnímají chybu jako příležitost naučit se něco nového. Jsou schopni učit se ze svých neúspěchů a výzvy pro ně nejsou překážkou. Samozřejmě že i pro lidi s růstovou myslí může být neúspěch těžký, nikdo neprohrává s radostí. Zásadní rozdíl je však v tom, že se zbytečně dlouho neutápějí ve smutku. Jsou schopni nepříjemnou emoci rychle prožít a nedovolují jí převzít kontrolu nad jejich chováním. Lidé s růstovou myslí nemají potřebu hledat viníky svých nezdarů v okolnostech, jež nemohou změnit. Jsou schopni přiznat chybu a vidět řešení. Tito lidé používají věty jako například:
- „Nemohl jsem odevzdat prezentaci, protože jsem podcenil přípravu. Příště to zvládnu, začnu na tom pracovat s předstihem.“
- „Nemám dobré obchodní výsledky, protože se mi nedaří oslovit vhodné klienty. Potřebuji najít nový způsob, jak je zaujmout.“
- „Nevyhrál jsem zápas, protože za deště se neumím tak dobře soustředit. Musím na tom zapracovat.“
2. UVĚDOMĚNÍ – Svou mysl můžeme začít kdykoliv měnit
Známé přísloví říká, že starého psa novým kouskům nenaučíš. Ovšem vědci už dávno zjistili, že to není pravda a že se všichni stáváme odrazem prostředí, ve kterém se pohybujeme. Neuroplasticita mozku naopak umožňuje neustálý rozvoj mysli. Způsob myšlení je formován už od prvního dne našeho života. Slova, která posloucháme, situace, které prožíváme a jejich následná řešení utvářejí náš pohled na svět. Dobrou zprávou je, že bez ohledu na to, v jakém prostředí jsme vyrostli, můžeme svou mysl začít měnit. I když je pravdou, že některé procesy jsou již neměnné, jako byl např. případ vlčích dětí Amaly a Kamaly, které byly vychovány zvířaty. Jedná se ovšem o extrémní příklad, který se pravděpoobně netýká nikoho, kdo může číst tato slova.
Zamysleme se nad prostředím, ve kterém se pohybujeme. Ostatně zmiňoval to také bývalý kapitán basketbalové reprezentace Pavel Pumprla v rozhovoru pro tento podcast. Nejen, že se odkazoval na knihu Carol Dweckové, ale také vysvětloval, že sportovci jsou naučeni pracovat s prohrou a učit se z chyb, a právě proto dosahují lepších výsledků i v dalších oblastech a mají rozvinutější růstové myšlení. Jedinci, kteří poznají prohru až v dospělosti, například po nastoupení do zaměstnání, se s ní nezvládají vyrovnat a často končí u depresí nebo sebeobviňování. Obecně pak mají tito lidé větší obavy, zda například před nadřízeným nepůsobí jako hlupáci, než z toho, jakých výsledků opravdu dosahují a co mohou udělat pro jejich zlepšení.
Zkuste si položit tyto otázky:
- Z jakého prostředí pocházíte?
- V jakém prostředí se dnes nacházíte?
- Co na svém prostředí můžete změnit?
3. UVĚDOMĚNÍ – Všichni jsme předurčení k úspěchu
Sledujete občas malé děti? Jejich energii, s jakou chtějí objevovat svět? Když malé dítě zakopne a spadne na zem, nezačne se litovat a hledat příčiny neúspěchu. Neoznačuje samo sebe jako nešiku. Prostě se zvedne a chce jít zase dál. Zkouší to znovu. Vždy, když upadne, vynaloží nové úsilí, aby se naučilo chodit. Ve svém úsilí je natolik urputné, že chůzi časem zdokonalí v běhání, a potom utíká s úsměvem na rtech. Nic ho v tom nemůže zastavit, tedy až do chvíle, než jej rodiče začnou hodnotit a říkat, kým je nebo kým by se mělo stát. Rodiče, učitelé nebo trenéři dětských týmů mají zásadní vliv na způsob našeho myšlení.
Nyní je jedno, jaké myšlení se nám podařilo během vyrůstání osvojit. Dobrou zprávou je, že růstové nastavení mysli je přirozené pro všechny. Všichni jsme se narodili předurčeni k úspěchu. Jak učíme v tomto FC Workshopu, tak všichni v sobě máme schopnost překonat své slabší já, záleží jen na tom, jak a zda vůbec se nám daří tuto schopnost rozvíjet. Růstové myšlení můžeme začít pěstovat v našich dětech od útlého věku, a stejně tak můžeme s touto činností začít sami u sebe. Co Vám proběhne hlavou, když se něco nepodaří? Jak podporujete své děti nebo své podřízené v týmu? To vše má vliv na kvalitu myšlení, a tím pádem i na kvalitu všech výsledků a celého života. Nečekejte však, že své myšlení změníte ze dne na den. Je to proces. A pokud chcete zjistit, jak tento proces úspěšně absolvovat, zkuste si přečíst knihu od Carol Dweckové. Věřím, že Vám pomůže. No a pokud Vás podobné knihy moc neberou, tak můžete využít pracovní listy v tomto FC Workshopu. Najdete tam nejen shrnutí zmíněné knihy, ale také další přínosné myšlenky a praktická cvičení, která Vám pomohou nastavit mysl na lepší život.