Jedna z Vás: Žít s lehkostí tady a teď

Občas mám pocit, že od dob, co Tomáš Baťa proslavil město Zlín a vybudoval tam své obuvnické impérium, stále nad tímto městem převládá podnikatelský duch. Jako by lidé ze Zlínského kraje v sobě neustále nesli podnikavost, kterou se Baťa snažil svým spolupracovníkům vštípit. Důkazem může být také příběh v rubrice, kde se seznamujeme s příběhy našich čtenářů. LENKA HOLÁ již 25 let zpříjemňuje prostředí svým zákazníkům a dopřává jim odpočinku ve vířivkách kanadské výroby. Věrná čtenářka Petra Casanovy na své podnikatelské cestě zažila mnohé a dnes určitě nelituje, že důvěřovala hlasu svého srdce a čistému svědomí.

Náhoda, nebo osud?

Přijít po náročném dni domů z práce, postarat se o děti a pak se v klidu a v soukromí naložit do teplé vody. Jen tak zavřít oči, lebedit si a nechat ze sebe vybublat všechna trápení a starosti všedních dnů. Rozpuštění každodenních starostí podobným způsobem si dopřává stále více lidí. Uvědomují si, že investice do domácího wellness je především o investici do sebe sama a že to už dávno není jen o demonstraci majetku a chlubení se před sousedy. Mít doma vířivku už delší čas není pouze vymožeností pro horních deset tisíc lidí ve společnosti. Čím více se lidé zajímají sami o sebe, o svůj osobní rozvoj, tím více přemýšlejí také nad prostředím, které jim bude nápomocné. A podobní lidé patří mezi zákazníky Lenky Holé, která v oblasti domácího wellness podniká již čtvrt století.

Možná vás teď napadlo, jak se žena ze Zlína dostane k podnikání v tak netradičním oboru. Nemusíme v tom hledat žádné složitosti. Někdo by to možná označil za souhru náhod, někdo za osud. Lenka ale spíš mluví o náhodě, když vzpomíná, jak už v devadesátých letech vypomáhala příteli v podnikání. „Celé to začalo při stavbě reprezentačního sídla na Mezihoří ve Zlíně. Tehdy rodina mého přítele chtěla sídlo vybavit v kanadském standardu, a tak jsem dodala stavebnici bazénu a dvě vířivky. Mnoho hostů bylo nadšeno a dům vzbudil přirozený zájem, lidé chtěli podobně vybavit i svoje domovy. Tím to celé začalo, dobře odvedená práce přivedla nové poptávky a zákazníky,“ vzpomíná Lenka na podnikatelské začátky a přiznává, že přesto, že se doba posunula a od devadesátých let se podnikatelské prostředí celé změnilo, tak tento základní princip zůstává. Spokojení zákazníci jsou stále nejlepší reklamou, proto si je nepřejí zklamat. Možná se vám to zdá jako podnikatelské klišé, ale jak Lenka přiznala, člověk snadno může na tento základní princip zapomenout, když se nechá zlákat vidinou velkých zisků a růstu. Držme v paměti, prosím, tuto myšlenku, zanedlouho se k ní vrátíme.

„Rozjet podnikání v devadesátých letech nebylo nic složitého. Mezi lidmi byl hlad po věcech ze západu. Najednou si mohli dopřát něco, co jim minulý režim neumožňoval. Přítelova rodina žila v Kanadě, od nich jsme získávali inspiraci a trendy pro podnikání a za těch 25 let jsme prošli několik cest. Nakonec jsme ale zůstali u dovozu kanadských vířivek Hydropool. Líbila se nám jejich filozofie i nastavení lidí ve firmě. Na čem jsme se dohodli, to vždy platilo, a hlavně proto s nimi spolupracujeme tak dlouho,“ vysvětluje mi Lenka, když se zeptám, díky čemu vytrvala u jednoho oboru tak dlouho, protože si uvědomuje, že právě podobné hodnoty nemusí být samozřejmé. Ostatně poznala to sama. To když ji také na přelomu milénia přemohla chuť po růstu a velké firmě.

Čisté svědomí

Z přátel se stali partneři v podnikání a na krátko i manželé, ale časem oba zjistili, že jim je spolu lépe v práci než v osobním životě a že jejich přátelství má velkou cenu. Lenka si dnes zpětně uvědomuje, jak je důležité mít vedle sebe parťáka. „Je důležité se vzájemně doplňovat a případně zastoupit. Člověk pak nemá pocit, že musí řešit vše sám.“ Když se na trhu začaly objevovat podobné a levnější vířivky (například z Číny nebo dalších zemí), Lenka přirozeně se svým obchodním partnerem vycítila příležitost, jak dopřát domácí wellness těm, kteří si nemohou dovolit kanadskou kvalitu. „Podobně jako spousta jiných podnikatelů jsme měli ambice budovat velkou firmu. Napadlo nás dovážet také levnější vířivky z Číny, ale měli jsme i stavební firmu nebo rozjížděli vlastní developerský projekt. Najednou jsme se ale oba začali v podnikání ztrácet a přestali se v něm cítit komfortně. Jednoduše jsme zjistili, že firma o dvaceti a více lidech už není pro nás, že nás to stojí až příliš mnoho energie a málo vrací. Něco podobného jsme cítili i v případě prodeje levnějších produktů. Myslím si, že mnoho lidí se v té době trochu ztratilo.“ Abych Lenčinu myšlenku trochu lépe pochopil, ukázala mi obrázek krásné vířivky, takové, do které by se člověk hned s chutí ponořil a trochu si odpočinul.

Když se člověk podívá na takový obrázek, asi jej hned nenapadne, že by s vířivkou mohl zažít něco jiného než jen příjemné chvíle. Ovšem ne vždy tomu tak může být. „Podle obrázku opravdu nemůžete poznat kvalitu materiálu nebo technické provedení. Na obrázku vypadá vše krásně. Ani já to podle obrázku nejsem schopná poznat, a to už jsem toho viděla opravdu hodně. Proto když jsme zjistili, že bychom levnějšími produkty mohli lidem přinést více starostí než radosti, jsme si uvědomili, že to není nic pro nás, a raději jsme se rozhodli pro kvalitu i za cenu menších objemů. Z prodeje levnějších produktů jsme neměli klidné spaní a brzy jsme zjistili, že to není cesta pro nás.“

Lenka si tak na své podnikatelské cestě uvědomila, že výsledky v podobě tržeb a rostoucího objemu zakázek nejsou to jediné, čím lze měřit úspěch. Ustoupila od megalomanských představ o velké firmě a raději se začala soustředit na kvalitu. V době, kdy konkurence nabízela na obrázku totožný produkt i za třetinu ceny, se Lenka rozhodla spolehnout na základní princip, se kterým rozjížděli podnikání – spokojený zákazník. „I proto jsem dnes zpětně vděčná obchodnímu partnerovi, že podpořil myšlenku orientovat se jen na dovoz a exkluzivní prodej kanadských vířivek Hydropool. Česká republika pro ně není velký trh, ale i tak se cítíme jako součást jejich rodiny. Už jen to, že výrobce nastavuje svým distributorům stejné ceny a podmínky, mezi nimi vytváří zdravé prostředí, kde si nemají potřebu konkurovat. Právě to vytváří mezi distributory a obchodníky dobrý pocit. Nevnímám další distributory v Evropě jako moji konkurenci, mám pocit, že jsme jedna rodina.“

„Mám také pocity. Jsem stále člověk. Vše, co chci, je být milovaná, pro sebe a pro svůj talent.“

Marylin Monroe

Ostatně je to právě etika a férové jednání, čeho si dnes Lenka na spolupráci s kanadskou firmou váží nejvíce. Popisuje zásadní rozdíl. „Když se kolegům v Kanadě něco nelíbí, když nejsou například spokojeni s obratem nebo tím, jak něco děláme, tak nám to prostě řeknou. Nemají problém dát nám zpětnou vazbu, informace, školení nebo podporu a my nemusíme mít strach, že si budou hledat jiného distributora. Spolupráce mě tak naučila i přijímat kritiku a naslouchat. Když to porovnám s komunikací s čínskými firmami, tak tam byl problém vykomunikovat obyčejnou reklamaci. Člověk si musel neustále hlídat záda.“

Splněné přání

Občas nevíme, jaké plány si pro nás osud připravil. Můžeme se ale v životě spolehnout jen na osud? Když byste kdysi potkali Lenku Holou na ulici a řekli jí, že se bude věnovat 25 let prodeji kanadských vířivek, pravděpodobně by kroutila hlavou. Kdysi měla o své kariéře úplně jinou představu. Viděla se na studiu medicíny a myslela si, že celý život stráví v bílém plášti. Osudová událost ji ale od oboru odradila a Lenka začala studovat ekonomii. „Tehdy bylo mé zadání do vesmíru jasné, chtěla jsem hodně cestovat a používat angličtinu. A když se nad tím tak zamyslím, tak přesně to se mi vlastně splnilo.“ Podnikání Lenka nevnímá jen jako prostředek k dosahování svobodného života. Naučilo ji především neustále reagovat na změny. Jenže aby byl člověk schopen na změny reagovat, potřebuje především naslouchat, a to nejen zákazníkům nebo zaměstnancům, ale také sám sobě. Pokud by Lenka nechtěla naslouchat svým pocitům, možná by dnes měla převelikou firmu. Byla by ale šťastná?

Poslední tři roky nebyly jednoduché pro žádného podnikatele. „Covid nás donutil změnit komunikaci, vidět se s kolegy i klienty více online. V našem případě nám hodně hrají do karet reference, ale získání nového zákazníka není snadné, i zde se musíme soustředit na online komunikaci,“ vysvětluje Lenka problém, který řešila většina podnikatelů. Jenže jak zákazníkům vysvětlit kvalitu, když na obrázku vše vypadá podobně, a hlavně perfektně? Jak získat reálný pocit? I proto se Lenka rozhodla provozovat dva showroomy, kam zákazníci mohou přijít a strávit zde tolik času, kolik potřebují. Mohou si vzít plavky, rezervovat termín a v hezkém prostředí si vše vyzkoušet. Jak Lenka sama říká, většina lidí si kupuje vířivku jednou za život, tak není dobré dělat kompromisy. Ostatně také ji život naučil, že není potřeba nikam spěchat a že je důležité žít s lehkostí, tady a teď.

Kde je moje sebehodnota?

Někdy se v životě rozběhneme a jsme jako buldozer, který nic nezastaví. Během dospívání získáváme různé vzorce chování a přesvědčení, co správné je a co není. Kolikrát se ale zastavíme, abychom si uvědomili, zda to, jakým způsobem žijeme a co vše v životě děláme, nás stále dělá šťastnými? Kolik věcí v životě děláme jen proto, jelikož nám někdo řekl, že je to tak správné? Lenka Holá se v podnikání naučila, že zisk a růst nejsou jedinými aspekty úspěchu. Mohla by si například sama sebe více vážit, pokud by podnikala s vědomím, že prodává produkty, jež přinášejí lidem akorát více starostí? Neokrádala by takovým chováním sama sebe o vlastní hodnotu?

Někteří lidé si na cestě životem přestanou sami sebe vážit a snaží se hledat ztracenou sebehodnotu. Jakmile se pustíme do hledání ztracené sebehodnoty, často narážíme na nastavení v mysli, o kterých si myslíme, že nám brání získat svou hodnotu zpět. Například nám někdo v dětství řekl, že máme nešikovné ruce, případně že nejsme dost chytří, příliš tlustí nebo hubení, malí nebo velcí. Také nám mohl do mysli nahrát vzorec, že jen ten, kdo dosahuje velkých a mimořádných výsledků, získává na hodnotě. Čím více jsme podobná slova slýchávali, tím více jsme jim věřili a přijali je jako univerzální pravdu. Mnohdy jsme tak získali přesvědčení, že podobné nedostatky snižují naši hodnotu.

Pojďme si proto uvědomit, co skutečně tvoří hodnotu každého z nás. Je snad naše hodnota dána pouze tím, jak člověk vypadá nebo jak zářných výsledků dosahuje? Věřím, že každý je schopen najít odpověď na tuto otázku, a pokud ne, tak se zamyslete. Koho si budete více vážit: osoby, která odpovídá všem našim představám o dokonalosti, ale na cestě za výsledky nemá problém někoho podvést a okrást, nebo člověka, který se chová čestně a nemá potřebu skrývat svou nedokonalost? Která z těchto osob má pro vás větší hodnotu?

Chci tím říct, že naše hodnota není tvořena skrze to, co nám říká naše okolí. Sebehodnotu netvoří ani velikost bankovního konta, získané pozice na kariérním žebříčku, ani množství vystudovaných titulů. Skutečnou sebehodnotu tvoří pocity, které prožíváme. Když například investujeme svou energii do činností, které nám přinášejí jen špatné pocity, můžeme se potom divit, že si přestáváme sami sebe vážit? Proč se tedy takovým činnostem věnujeme? Jenom kvůli tomu, že nám někdo řekl, že je to tak správné? Nebo proto, abychom získali více peněz a vyšší společenský status? Můžeme pak být v budoucnu hrdí sami na sebe? Budete někdy svým vnoučatům a dětem s radostí vyprávět o své minulosti, nebo se za ni budete stydět? Pojďme si proto nyní na dalším pracovním listě udělat malou revizi současného života.

Líbil se Vám příběh Lenky Holé na předchozích stránkách? Lenka byla jedním z hostů podcastu Myšlením na vrchol. Rozhovor si můžete připomenout zde.

Vyberte si z podobných témat
Top
Potvrzení odstranění příspěvku
Jste si jistý, že chcete tento příspěvek smazat?
Shopping Cart