Budoucnost dětí: Co děláme špatně? Záznam besedy s MUDr. Martinem Stránským a PhDr. Hanou Košťálovou

Jak připravit dnešní děti na budoucnost? Jakou roli by měla hrát škola, rodiče a moderní technologie? Tyto otázky jsme otevřeli v jedinečné besedě s neurologem MUDr. Martinem Janem Stránským a odbornicí na vzdělávání PhDr. Hanou Košťálovou. Během večera zazněly myšlenky, které jsou v rozporu s běžným vnímáním výchovy a školství. Děláme zásadní chyby, které ovlivňují budoucnost celé generace?Tento článek shrnuje nejzásadnější postřehy z diskuse, které by měl slyšet každý rodič i pedagog.Co zaznělo během večeraŠkola není továrna na dokonalé děti, ale prostor pro rozvoj myšleníNuda a odložení odměny jsou klíčové pro rozvoj mozku, přesto je dětem stále méně dopřávámeDigitální svět mění hodnoty – místo schopností děti touží po popularitěRespekt k učitelům klesá – a vina není jen na škole, ale hlavně na rodičíchModerní rodiče jsou pod tlakem dokonalosti a přenášejí to na své dětiPodívejte se na sestřih klíčových myšlenek

5 odvážných myšlenek, které mění pohled na výchovu dětí

Škola nemá vychovávat děti místo rodičů

„Dnes rodiče očekávají, že škola z jejich dítěte vytvoří dokonalého člověka. Ale to je zásadní omyl. Škola nemá nahrazovat rodičovskou výchovu, její hlavní úloha je naučit dítě přemýšlet a rozvíjet sociální dovednosti.“ – MUDr. Martin Stránský

Tento pohled odporuje rozšířenému názoru, že škola musí dítě komplexně připravit na život. Naopak, rodiče mají být těmi, kdo dítě učí empatii, základní disciplíně a odpovědnosti.

Nuda a odložení odměny jsou pro dětský mozek zásadní

„Když se dítě nudí, mozek tvoří nové spoje. Ale dnes, jakmile dítě řekne ‘Já se nudím’, rodič hned běží a vymýšlí mu aktivitu. A tím mu vlastně škodí.“ – MUDr. Martin Stránský

Výzkumy ukazují, že schopnost odložit odměnu souvisí s vyšší inteligencí, vytrvalostí a schopností řešit problémy. Přesto moderní společnost vede děti k okamžitému uspokojování potřeb.

Digitální svět ničí schopnost soustředění a rozhodování

„Dnešní děti jsou první generací, která vyrostla s obrazovkami. Výsledkem je, že neumí řešit problémy, nezvládají neúspěch a nedokážou udržet pozornost déle než několik sekund.“ – MUDr. Martin Stránský

Podle výzkumů jsou děti, které tráví nadměrný čas na sociálních sítích, méně odolné vůči stresu a mají nižší schopnost kritického myšlení. Jak proti tomu bojovat? Rodiče by měli dětem nastavit jasné limity a učit je vědomému používání technologií.

Úspěch se dnes měří viralitou, ne schopnostmi

„Děti dnes chtějí být influencery ne proto, že něco umí, ale proto, že sledující = peníze. Viralita nahradila skutečný talent.“ – MUDr. Martin Stránský

To vede k obrovské změně hodnotového systému – děti upřednostňují rychlou popularitu před dlouhodobým úsilím a odborností. Jak tomu zabránit? Podle odborníků je klíčem návrat k podpoře reálných dovedností, kreativity a osobního růstu.

Rodiče pod tlakem dokonalosti přenášejí stres na děti

„Moderní rodiče se snaží své dítě naprogramovat k úspěchu. Dávají ho do kroužků, hlídají každý krok a odmítají přijmout jakoukoli chybu. Jenže tím z dětí dělají neurotiky.“ – PhDr. Hana Košťálová

Přehnaný tlak na výkon vede k úzkostem a stresu. Děti, které nemají prostor pro volnou hru a objevování vlastních talentů, se stávají méně samostatnými a odolnými.

Podívejte se na celý večer s MUDr. Martinem Stránským a PhDr. Hanou Košťálovou!

Plná verze článku je k dispozici pouze předplatitelům
  • Celé rozhovory Myšlením na vrchol
  • Celé rozhovory s hosty oficiálního podcastu firstclass.cz
  • Záznamy besed s odborníky
  • Přístup k archivu celého podcastu
  • Uzamčené články Lukáše Edera
  • Digitální archiv magazínu FC Workshop
  • Možnost položit vlastní dotaz
  • Možnost pozvat hosta na přání
Předplatit od 149 Kč/měsíc
Máte již předplatné zakoupené?
Přihlaste se zde
Vyberte si z podobných témat
Zadejte vaši emailovou adresu
Top
Potvrzení odstranění příspěvku
Jste si jistý, že chcete tento příspěvek smazat?
Toto okno se automaticky zavře za
Shopping Cart