Metoda, která ozdravuje nejdůležitější vztah v životě

Vyrůstal jsem v domě na vesnici a doma jsme chovali drobná hospodářská zvířata. Převážně králíky a slepice. Pamatuju si, když jsem jednou chtěl každému králíkovi napsat jméno na jeho dvířka od králíkárny, ale táta mi to nechtěl dovolit. „Zvířata, která chováme na jídlo, by neměla mít žádná jména,“ řekl mi a já byl z toho trochu smutný. Dnes už důvod zákazu samozřejmě chápu. Jakmile člověk dá čemukoliv nějaké jméno, začíná budovat vztah, a s ním vzniká také emoční vazba.

Ostatně i ze stejného důvodu je prvním úkolem při práci s FC Diářem pojmenovat tento unikátní nástroj osobního rozvoje. Nejedná se totiž jen o běžný zápisník nebo obyčejný nedatovaný diář. Je to parťák do života, který každý den připomíná životní priority a podporuje pozitivní nastavení mysli. Je to nástroj duševní hygieny, se kterým udržujeme zdravé nastavení mysli v jakékoliv době. Aby to však mohlo fungovat, aby nedatovaný FC diář mohl být přínosem pro lepší život, potřebujeme mu naprosto důvěřovat. Proto je prvním úkolem dát mu jméno. Aby vznikl vztah s pozitivním emočním poutem.

Udržet vnitřní kvalitu

V předchozí epizodě Myšlením na vrchol, Jak získat a chránit sílu, kterou potřebuji pro lepší výsledky, jsem otevřel téma aktuálního vydání FC Workshopu – Jak si nastavit osobní hranice v PRAXI. Stanovení osobních hranic, ale zejména pak následnou péči o vlastní hranice, vnímám jako klíčovou schopnost pro udržení vnitřního klidu. Možná to znáte také. Ten mizerný pocit, když člověk udělá něco nepříjemného. Když je přinucen polknout slova, která by chtěl říct, nebo jen udělat něco, po čem jeho srdce touží. Může mít pak člověk dobrý pocit ze sebe sama? Může snad udržet kvalitu vnitřního světa, když se cítí mizerně? Proto je důležité vlastní hranice neustále ochraňovat a nedovolit jiným lidem je neustále překračovat. A vůbec nezáleží, zda je překračuje náš šéf, kamarád, partner, vlastní děti nebo rodiče. Všichni bychom se měli navzájem respektovat a nepřekračovat osobní hranice toho druhého. 

Jenže jak na to? 

Jak to dokázat pod tlakem okolností všedních dnů? 

Jak si udržet osobní hranice a neobětovat se pro štěstí druhých lidí?

V FC Workshopu přinášíme několik příběhů a zkušeností ze života. Věřím, že když budete nad jednotlivými principy přemýšlet, tak možná také budete souhlasně přikyvovat. Možná si budete také říkat, že to celé dává smysl. Jak to ale začít opravdu žít? Jak si chránit osobní hranice v praxi? Ne vždy je to jednoduché, a ať se člověk bude snažit sebevíc, občas někdo naše hranice překročí a my nebudeme mít sílu je ubránit. Často pak přicházejí špatné pocity a výčitky, které jen zhoršují kvalitu našeho vnitřního světa, čímž postupnými krůčky přicházíme o ten nejdůležitější vztah našeho života. Tedy vztah, který máme sami se sebou. 

A když mluvíme o vztahu, který máme sami se sebou, jaký je ten Váš? Jak se cítíte v čase, jež trávíte sami se sebou? Jakou osobnost vidíte při pohledu do zrcadla? Jak reagujete na myšlenky, které zpochybňují Vaše schopnosti? Odpovědi na podobné otázky Vám mohou ukázat, v jakém stavu je nejdůležitější vztah Vašeho života. Ve vydání FC Workshopu Cestou vnitřní síly jsme ukazovali cestu k postupnému uzdravování tohoto vztahu a v dnešním podcastu bych rád připomněl metodu, která mi pro uzdravování a udržení vnitřní kvality nejvíce pomáhá. Je to metoda vnitřního dialogu. Čas, kdy jsme jen sami se sebou.

Stihnout víc

Využíváte tuto metodu? Jak často si uděláte čas sami na sebe a vstupujete do vnitřního dialogu? Sám vím, že to občas nemusí být snadné. Když je člověk zavalen hromadou úkolů, povinností a množstvím informací moderního světa, snadno přestane o svou vnitřní kvalitu pečovat. A právě proto, když jsme aktualizovali FC Diář, tak jsme nad ním přemýšleli především jako nad nástrojem, který pomůže zahájit vnitřní dialog.

Většina lidí si myslí, že pokud chtějí stihnout více věcí a získat lepší výsledky, tak potřebují lépe plánovat svůj čas. A tak možná každý večer usínají s mobilní obrazovkou před tváří a pečlivě si plánují všechny úkoly a povinnosti dalšího dne do svého Google kalendáře. Pak možná vidí, jaká hromada povinností je čeká, a už jen z této představy nemohou usnout a mají těžké spaní. Ovšem, tajemství skvělého time-managementu netkví ve způsobu, jakým člověk plánuje svůj čas, nýbrž jak se naučí pracovat se svými prioritami a jak pečuje o svou energii. Když každý den splníte tři věci, jež jsou pro Vás důležité, už jen to Vám dodá energii pro další povinnosti, čímž postupně vstupujete do neustále rostoucí spirály spokojeného života. 

Když se pak během dne stane, že někdo překročil naši hranici, není to už takový problém. V rámci metody vnitřního dialogu to můžeme identifikovat a třeba vymyslet, jak to příště udělat jinak a lépe. Máte s tím podobnou zkušenost? Využíváte tuto metodu? Nebo Vám funguje něco úplně jiného? Vůbec nezáleží na tom, co funguje zrovna Vám, důležité je, že Vám to pomáhá žít kvalitnější a lepší život. Pokud máte chuť podělit se o svou vlastní metodu, budu moc vděčný, když mi napíšete na [email protected]. Moc se těším na Vaše zkušenosti a přeji Vám krásný a úspěšný den. 

Nástroje, které zlepší život

  1. Co děláte každý den pro své duševní zdraví? Hledáte nástroj, který by Vám připomněl a usnadnil proces duševní hygieny? Potom by Vás mohl zaujmout nedatovaný FC diář. Unikátní zápisník, do kterého jsme zakomponovali nejnovější poznatky moderní psychoimunologie z praxe. Nahlédnout do něj můžete zde.
  2. Máte rádi témata a knihy osobního rozvoje? A kolik informací z knih se Vám již podařilo aplikovat do vlastního života? Dalším nástrojem, který Vám s tím pomůže, je tištěný FC Workshop. Pracovní magazín, který zašleme každé dva měsíce přímo do Vaší poštovní schránky. Stačí si jen aktivovat předplatné zde.
  3. Baví Vás podcast Myšlením na vrchol? Chcete být jeho součástí? Potkat se s inspirativními hosty a dalšími fanoušky podcastu, kteří sdílejí podobné hodnoty? Připravujeme unikátní talk show Myšlením na vrchol LIVE. Svou vstupenku na živé vystoupení nebo online přístup získáte zde.

Top
Shopping Cart