2 techniky sebeřízení Nebojácného Felixe

„Ležím v posteli a jen tupě zírám do stropu. Nedokážu se zbavit špatných myšlenek. Jako by mě něco svíralo zevnitř. Někdy mám pochyby, zda splním pracovní cíle, jindy zase přemýšlím, zda jdu v životě správným směrem a zda mi něco někde neutíká. Jak se toho zbavit? Jak sám sebe přesvědčit a mít klidné spaní?“

Dostal jsem zprávu od Milana, předplatitele tištěného FC Workshopu, který stojí před velkou životní výzvou. Milan v životě bojuje s obavami. Jsou tak silné, že mě požádal, abych raději nesdílel celý jeho příběh. „Co kdyby to náhodou slyšel kolega v práci a využil to proti mně?“ píše Milan ve své zprávě. Zprávu jsem dostal jen pár dní poté, co jsme rozeslali nejnovější vydání FC Workshopu, a když jsem si pročítal Milanův příběh, cítil jsem mrazení v zádech. Říkal jsem si, že to snad není možné. Jako bych celé poslední číslo ušil Milanovi na míru. Proto mi dovolte na Milanovu zprávu reagovat dalším podcastem Myšlením na vrchol. Možná totiž cítíte něco podobného. Možná bojujete s obavami a žijete ve zbytečnému stresu. Pojďme se podívat na to, jak se těchto podobných obav zbavit a usínat s klidnou hlavou.

Obava vs. strach

Nejprve bychom si měli uvědomit zásadní rozdíl mezi obavami a strachem. Toto téma rozebírá ve svém článku psycholog Petr Pacher, se kterým jsme pro odběratele našich newsletterů připravili otevřený webinář na téma obavy vs. strach. Webináře se zúčastnilo několik stovek našich čtenářů a z položených dotazů bylo více než zřejmé, že téma nezvládnutých obav netrápí jen Milana. Ostatně, můžeme se tomu divit? V období, kdy je celá společnost neustále strašena tragickými scénáři a hrůzami? Tématem, které podrobně rozebírá Petr Pacher ve svém článku, jsem se zabýval v nedávném podcastu, do kterého jsem přidal také odkaz na celý článek z FC Workshopu Jak pokořit strach v PRAXI. Pokud Vám článek unikl a zajímá Vás téma nezvladatelných obav, přečtěte si, prosím, nejprve tento článek.

Věřím, že čtenář Milan není sám, kdo řeší potíže s obavami a strachem. Sám si vzpomínám na období, kdy jsem býval obavami zcela paralyzován a nedokázal jsem se soustředit. A nebudu nikomu nic nalhávat. I dnes se občas objeví situace, kdy v noci nemohu zabrat a hlavou se mi honí černé myšlenky. Někdy je dokážu utišit docela snadno, jindy to vyžaduje trochu více péče. První, co však vždy potřebuji udělat, je identifikovat emoci, která mi nedovoluje usnout.

  • Mám snad z něčeho strach?
  • Čeho se bojím? Proč se bojím?
  • Co nejhoršího se může přihodit?
  • Nebo je to naopak radost?
  • Na co se těším?
  • Proč jsem tak netrpělivý?
  • Jaká jsou má očekávání? 

Podobnými otázkami navazuji vnitřní dialog a skrze něj hledám cestu k uklidnění. Někdy je ale moje mysl natolik neklidná, že jen přemítat o všem v hlavě nestačí. Musím se zvednout a jít se z toho vypsat. A pro podobný účel slouží sebekoučovací FC diář, který lze vnímat více jako nástroj duševní hygieny, než jen jako nějaký plánovací zápisník. Proto pokud máte podobný problém jako Milan, zkuste trochu odlehčit své hlavě a místo toho, abyste polykali hrsti prášků nebo trávili hodiny času zíráním do tmy, zkuste se z toho vypsat do nějakého deníku nebo klidně jen na kus čistého papíru. Možná budete sami překvapeni, jak to může člověku ulevit. 

Řídit vnitřní kvalitu

FC Workshopem vždy tematicky navazujeme na tištěný FC Kurz Petra Casanovy. Petr nejprve rozebere téma v teoretické rovině z pohledu moderní psychoimunologie a na to navazujeme zkušenostmi a příběhy z praxe. A jinak tomu není ani v aktuálním vydání, kde se zaměřujeme na práci se strachem. Když jsem si četl Milanův e-mail, obratem mi naskočil příběh Felixe Baumgartnera. Že Vám toto jméno nic neříká? Možná jej budete znát pod přezdívkou Nebojácný Felix, anebo Vám pomůže, když řeknu, že je to první muž, který vystoupal do stratosféry a skočil zpátky na zem. Felix Baumgartner je světový rekordman, který ohromil svět nejedním adrenalinovým kouskem. Pro Felixe nebyla nikdy potíž podívat se smrti do tváře. Neměl problém skočit dolů po hlavě a ohromit davy. O to větší mohlo být překvapení jeho fanoušků, když Nebojácný Felix přiznal svůj problém s obavami, přerůstajícími až v panické ataky strachu. Trochu paradoxně Felix neměl strach skočit ze stratosféry dolů. Neměl strach z toho, že překoná rychlost zvuku a že když se poškodí ochranný oblek, tak přetížení roztrhá jeho tělo. Felix měl strach vystoupat vzhůru. 

Problém tkvěl v tom, že výstup ve speciální kapsli nesené balonem trval několik hodin. Během této doby měl být Felix zavřený ve speciálním skafandru, který byl hermeticky uzavřený. Během výstupu tak Felix neslyšel nic jiného než vlastní dech. Musel být celou dobu jen sám se sebou a se svými myšlenkami. Nová situace, kterou dosud nemusel řešit. Do té doby, když překonával světové rekordy, tak bylo jeho tělo napumpované adrenalinem a na nějaké obavy nebyl čas. Teď to bylo jiné, teď potřeboval být několik hodin jen sám se sebou, se svými myšlenkami, které snadno přerostly v obavy, a ty následně přerostly v nezvladatelný strach.

Ani pro nebojácného Felixe Baumgartnera nebylo snadné vypořádat se s obavami. Nakonec se mu to ale podařilo. Nakonec se naučil pracovat se svým vnitřním světem a obavy zvládl. Zajímá Vás, jak na to? Nezvládl to sám, vzal si na pomoc odborníka, který mu s tím pomohl. Začal spolupracovat s klinickým psychologem a terapeutem, který Felixe naučil dvě metody. Jedna metoda byla čistě dechová technika a druhá byla v zásadě pozitivní afirmace mozku, během které se Felix učil přesvědčit svou mysl, že speciální oblek nerovná se problém, nýbrž výjimečnost. Jednoduše bychom mohli říct, že se Felix naučil řídit kvalitu svých myšlenek. Na první pohled to může znít jednoduše. Někdo si říká, že je to možná úplná hloupost. Ani Felix Baumgartner neměl v tyto techniky z počátku příliš důvěry, ale vlastně neměl jiné řešení a výsledkem byl sám překvapen. Nejen příběhem Felixe Baumgartnera a technikami, které nám pomáhají pracovat s vnitřním světem, se zabýváme v tomto vydání FC Workshopu. Věřím, že nejen Milanovi, ale také dalším čtenářům pomohou zkušenosti druhých lidí vypořádat se strachem a udělají jim krásný a úspěšný den.

3 nástroje, které Vám pomohou zvládat obavy:

Hledáte nástroj, který by Vám pomohl udržet pozornost na důležité životní priority? Sebekoučovací FC diář není jen zápisník, kam si budete psát své úkoly a škrtat je jako nějaký robot. Využívá zkušenosti z moderní psychologie, díky kterým budete pečovat o svou vnitřní kvalitu. Unikátní nástroj pro osobní rozvoj získáte jen zde.

Přemáhají Vás často obavy a strach? Už Vás nebaví pořád jen utíkat, nebo bojovat? Naučte se se strachem pracovat a využijte jej pro své dobro. Celým tématem se zabýváme v Kurzu překonání strachu. Dvě FC publikace a dvě stě stran zkušeností, příběhů a pracovních listů pro aplikaci do praxe. Výhodnou sadu získáte jen zde.

Chcete se svěřit do rukou odborníka podobně jako nebojácný Felix? Strach je jedna z nejsilnějších emocí a někdy je nad naše síly dokázat ji zpracovat. Proto spolupracujeme se zkušenými odborníky s terapeutickým přesahem, kteří Vám s tím rádi pomohou. Seznam odborníků získáte zde

Top
Shopping Cart