Bratrský byznys pod skautským slibem

Chybovat je lidské, a kdo má strach dělat chyby, zůstane stát na místě. Ani slavný Hanibal nepřekročil Alpy bez chyb a přešlapů.

Něco podobného si dobře uvědomuje také host dnešního podcastu Myšlením na vrchol Pavel Láznička, který se svým bratrem Zdeňkem podniká už dvacet dva let. Podnikatelský příběh obou bratrů je plný inspirace a zkušeností, proto se na něj mohou těšit také předplatitelé nového vydání FC Workshopu

Skaut má přednost

Když byli Zdeněk a Pavel Lázničkovy ještě malí kluci, strávili spolu spoustu času ve skautském oddíle a odvážných příběhů podobajících se příběhu slavného Hannibala slyšeli desítky. Příběh slavného vojevůdce je však inspiroval natolik, že podle něj pojmenovali i společné podnikání. Obchod s outdoorovým vybavením Hanibal založili 1. ledna 2000 a už na začátku si oba bratři řekli, že byznys nesmí ohrozit jejich rodinné vztahy. Nejprve bratři, až potom podnikatelé a společníci. Tak zněla jejich dohoda a ani jednoho nenapadlo, že by tomu mělo být jinak. Ostatně je to právě čestné chování, pomoc bližním a plnění povinností, k čemu se zavazuje každý skaut ve svém slibu. Není tak překvapením, že když bratři hledali první zaměstnance pro malou prodejnu outdoorového vybavení, tak mladší Zdeněk prohlásil: „Když to bude skaut, dostane přednost.” Pavel nemohl nic jiného než souhlasit; dobře věděl, že kdo drží skautský slib, má zažité i zdravé hodnoty do života.

Vybavení do přírody bylo oběma bratrům blízké. Pavel navíc měl už zkušenosti s obchodem outdoorového vybavení a Zdeněk zase pracoval v marketingu. Zdeněk tehdy zatoužil rozjet e-shop. Bylo to ještě v dobách vytáčeného internetu a byl to velký boom. Bylo mu jedno, co budou prodávat, hlavně když to bude na e-shopu. A tak se bratři dali dohromady a řekli si, že otevřou prodejnou s outdoorovým vybavením. Tehdy se jim ale zdálo, že v Praze už jsou všichni a že je tam všechno. Proto první prodejnu Hanibalu otevřeli v Poděbradech. „Bylo docela úsměvné jezdit ráno z Prahy pracovat do Poděbrad a na cestě potkávat jen auta, co jezdí naopak. Rychle jsme ale zjistili, že prodejna outdooru se v Poděbradech neuživí, a tak jsme ji museli zavřít. Zboží jsme odvezli do stodoly a hledali nové prostory v Praze, kde se nám nakonec podařilo zakotvit v Korunní ulici na Vinohradech,” vzpomíná Pavel na podnikatelské začátky. 

Cesta plná zkoušek

Když se Pavla zeptám, zda za těch 22 let zažili nějaké těžké chvíle, tak jen souhlasně pokyvuje. „Myslím si, že těžké chvíle jsou tak nějak součástí firmy, která prožívá růst. Ze začátku jsme vedli firmu spíš jako skautský oddíl a byl to dost velkej punk. S růstem to už tolik nejde. Těžké pro nás například bylo, když kolegové řekli, že to už je jako v korporátu – každá podobná změna k více firemnímu prostředí byla pro nás zkouška.”

Pavel Láznička s bratem Zdeňkem

Spousta lidí, kteří rozjedou podobné podnikání, má velké oči. Jakmile se začne dařit, mají potřebu se dále rozrůstat do dalších měst a otevírat další a další prodejny. To však nebyl přípal bratrů z Hanibalu. Když Pavel mluví v podcastu o růstu, nemá ani tak na mysli rozšiřování poboček nebo přehnanou expanzi. E-shop, dvě prodejny v Praze a jedna v Brně už tak potřebují práci čtyř desítek lidí v týmu, a tak bratři nemají už potřebu další prodejny přidávat. Ostatně někteří kolegové v týmu jsou s nimi už od úplného začátku a například prodejnu v Brně otevřeli až ve chvíli, kdy se pár kolegů do Brna přestěhovalo. Zkoušeli také prodejnu v Plzni, ale ta se neosvědčila. „Na prodejně je důležité umět zákazníkům dobře poradit. To vyžaduje nejen zkušenosti, ale určitě také nadšení a vztah k pobytu v přírodě. S kolegy máme super vztah a ten je daný naprostou otevřeností. Žádné informace mezi sebou netajíme,” vysvětluje systém Pavel Láznička. 

Jak píšeme v tištěném workshopu Udržuj vnitřní plamen, je důležité hledat své talenty a věnovat svou energii tomu, v čem je člověk opravdu dobrý. A podobně k tomu přistupuje i Pavel se svým bratrem. Už od začátku měli bratři své role rozdělené. Pavel se staral o chod prodejen a Zdeněk měl zase na starost finanční řízení a technologie. „Poslední rok a půl už do firmy moc nechodíme,” zmiňuje Pavel Láznička a vysvětluje, že se jim podařilo najít skvělého šéfa, kterému mohli Hanibala s klidem předat. O něčem podobném přemýšlí mnoho podnikatelů, ale ne každému se to podaří. Někomu chybí odvaha přiznat sám sobě, že někdo může dělat stejnou práci jinak a klidně i lépe. I proto se Pavla ptám, jak se jim podařilo najít manažera, který si zasloužil jejich důvěru. „Nebylo to vůbec snadné, hledali jsme několik let a udělali nějaké chyby. Zkoušeli jsme například hledat někoho mezi kolegy, ale to nefungovalo. Museli jsme přivést člověka zvenku. Pár let jsme pracovali společně, ale pak jsme pochopili, že se prostě musíme stáhnout, protože moc kohoutů na jednom dvorku nemůže dlouhodobě fungovat.” 

Mimochodem, když Pavel zmínil, jak se jim podařilo firmu předat, vzpomněl jsem si na vyprávění Martina Hausenblase, o kterém jsem se již zmiňoval v úvodu magazínu. Když Pavlovi svou vzpomínku vylíčím, jen se pousměje a dodá: „Než jsme firmu předali, tak jsme se jeli s Martinem poradit, abychom získali zkušenosti někoho, kdo už firmu úspěšně předal. Dnes jsme za to rádi, firmě se daří skvěle, prodejny fungují i bez nás a e-shop už nám generuje polovinu celého obratu.”

Co vše se dozvíte v podcastu s Pavlem Lázničkou:

  • Jaké byly začátky podnikání?
  • Jak byznys ovlivnil rodinné vztahy obou bratrů?
  • Co si odnesly z dětského skauta do života?
  • Proč při výběru prvního zaměstnance měl skaut přednost?
  • Jak hledali generálního ředitele do firmy?
  • Jak předběhli dobu s taškou vyráběnou z poškozených stanů?
  • Proč zákazníci nechtěli za tašku zaplatit?
  • Jak se bratrům daří po předání firmy budovat novou firmu Patizon?
  • Jaké jsou jejich společné ambice?
  • Jak reaguje Pavel Láznička na současnou situaci?
  • Co pro něj znamená strach a jak s ním pracuje?

Jak vás můžeme dále inspirovat?

  1. Líbí se vám myšlenky hostů podcastu Myšlením na vrchol? Říkáte si, jak je aplikovat do života? Získejte nástroj, kterým vám s  tím pomůže. Jako předplatitel FC Workshopu získáte každé dva měsíce sto stran příběhů, myšlenek a inspirace pro lepší život s pracovními listy, kde budete hledat vlastní cestu za lepším životem. Předplatné získáte zde
  2. Napadla vás nějaká otázka přímo na spolumajitele Hanibala Pavla Lázničku? Kontakt získáte na stránkách společnosti zde.
Vyberte si z podobných témat
Zadejte vaši emailovou adresu
Top
Potvrzení odstranění příspěvku
Jste si jistý, že chcete tento příspěvek smazat?
Toto okno se automaticky zavře za
Shopping Cart