Jeho kroky vedou skrze sílu „krve rostlin“

Představte si následující – je vám 45 let a máte za sebou úspěšnou podnikatelskou dráhu. Podařilo se vám vybudovat firmu, která se stala jedničkou na trhu. Firmu prodáte a po dlouhých letech poctivé dřiny vám na účtě přistálo několik milionů korun. Když s penězi budete dobře hospodařit, můžete jít klidně do důchodu. Co byste v takové situaci udělali? Začali byste podnikat znovu? Od nuly? Říkáte si, co je to za bláznivý nápad? Proč by člověk rozjížděl něco znovu od nuly a šel zase do podnikatelského rizika?

I na tuto otázku odpovídal host dnešního podcastu Myšlením na vrchol, podnikatel Jiří Černota. Podnikal už od devadesátých let a v Ostravě se společníkem vybudoval firmu Satjam – největšího výrobce plechových střešních krytin v České republice. Když firmu s úspěchem prodali, mohli jít klidně do důchodu. Jenže k čemu jsou lidem peníze, když nemají v životě žádný smysl? Čtenáři tištěného kurzu Udržuj vnitřní plamen už chápou, že člověk přece potřebuje pro něco žít a věnovat se něčemu, co mu dává v životě energii. A stejně to vidí i Jiří Černota, který začal podnikat znovu. Tentokrát ale v naprosto jiném oboru a tentokrát své podnikání založil na trochu jiném systému. Říkáte si JAK a PROČ? Také to se dozvíte v dnešním rozhovoru.

Buď s tím

Už od svého mládí patřil Jirka mezi aktivní fanoušky zdravého životního stylu a filozofie. Oblíbil si myšlenky britského filozofa Paula Bruntona natolik, že podle nich dal jméno své druhé firmě Bewit. „Be with it” říkával britský filozof, a když se v samotném závěru našeho povídání Jiřího zeptám, zda by dal nějakou radu svému mladšímu já, je to jediná myšlenka, která jej napadá: 

Buď s tím. Je to myšlenka Paula Bruntona a je to ta nejlepší rada pro toho, kdo ji může pochopit. Buď sám se sebou, buď se svým srdcem, se svou intuicí…

Když Jiří Černota rozjížděl své druhé podnikání, věděl, že tentokrát musí podnikat v oboru, který bude naprosto v souladu s tím, co cítí. Naučil se podnikání vnímat nejen jako práci nebo prostředek pro vydělávání peněz a dosahování snů. Chápal jej už jako nástroj, kterým může ovlivnit tisíce lidí ve společnosti. Na začátku další etapy života cítil malé pochyby. Uvědomoval si, že pokud znovu rozjede podnikatelský vlak, tak to nebude jen jízda na jeden nebo dva roky, a přiznává, že už tehdy se cítil malinko vyčerpaný a „trochu starý“ rozjíždět něco znovu od nuly. Dnes se nad těmito pocity jen usmívá a po devíti letech se cítí mnohem mladší a plný energie. Krásný příklad ze života, že když člověk dělá něco, co mu dává smysl a energii, tak věk není překážkou, ale jen pouhým číslem. Přesně tak jak jsme probírali v tomto tištěném workshopu.

Cesta bez nátlaku

Než se však Jiří Černota rozhodl naplno rozjet nový podnikatelský vlak, hodně cestoval, sbíral zkušenosti a objevil principy síťového marketingu. Nějaký čas byl také jeho koučem a lektorem. Samotná myšlenka MLM systémů se Jiřímu líbila, bylo tam však jedno velké ALE. Často byl na lidi vyvíjen nátlak. V některých firmách byli lidé nezdravě manipulováni ke spolupráci, která byla podmíněna nějaký aktivačním poplatkem, nákupem nebo dosahováním různých met a cílů. „Tehdy jsem si říkal: Proč lidi pořád do něčeho nutit? Pokud mluvím o kvalitě a stojím si za svými slovy, proč bych měl spolupráci podmiňovat? Proč to neudělat svobodné? Proč nenechat kvalitu, ať si sama najde cestu? Pokud někdo bude s mými produkty spokojený, tak na něj přece nepotřebuji vyvíjet žádný tlak. On sám bude chtít být zákazníkem, on sám bude produkty doporučovat a dělat mi tu nejlepší reklamu…“ Tyto myšlenky přivedly Jiřího Černotu k vytvoření systému osobních Bewit franšíz. Unikátní podnikatelský systém, který vychází z principů síťového marketingu, ovšem bez jakéhokoliv nátlaku nebo jiné potřeby manipulovat druhými a přesvědčovat je ke spolupráci. Vše muselo být svobodné a registrace musela být zdarma, jen tak to mohlo být v souladu s filozofií Paula Bruntona, podle které Jiří pojmenoval svou novou firmu. 

Jiří Černota si uvědomoval, že moderní člověk už nechce být do ničeho tlačen a že chce dělat svobodná rozhodnutí. Věřil této myšlence a na ní buduje celou firmu. Že se to vyplácí, potvrzují i současné výsledky. Většina podnikatelů, a to nejen v e-commerce, mluví o ochlazení trhu a propadu tržeb. Jiří Černota však se svým Bewitem už v první třetině září překonal tržby celého měsíce z minulého roku, a to bez toho, aniž by musel na své zákazníky a spolupracovníky vyvíjet jakýkoliv tlak. Kvalita si našla cestu sama, přesně tak, jak tomu Jiří věřil na samotném začátku. Bez manipulace a zbytečného nátlaku. Jeden z dalších příkladů ze života, že pokud je člověk dostatečně silný, dokáže manipulaci čelit a nepotřebuje ji zneužívat. Přesně tak jak ukazujeme v FC Workshopu Jak čelit manipulaci v PRAXI.

Když už měl Jiří ve své mysli jasno PROČ znovu rozjíždět podnikání a když si ujasnil, JAK bude podnikat, přišel třetí krok. Najít produkt, tedy najít CO. Pokud jste četli knihu od Simona Synka Začněte s Proč, tak si jistě vybavujete Synkův princip Zlatého kruhu. Nyní můžete vidět, jak tento princip funguje v praxi. Najít vhodný produkt v případě Jiřího Černoty bylo snadné, stačilo jen s podnikatelským vlakem najet na kolej, která vedla skrze jeho další životní vášeň  – zdravý životný styl. 

Chtěl jsem, aby mé produkty byly čisté a odrážely život, který jsem žil. Vždy jsem si analyzoval, co jím a jaké látky si pouštím do těla. Tehdy jsem objevil esenciální oleje a z různých studií jsem zjistil, jak blahodárně působí na člověka. Přitom nejsou žádnou novinkou, esence tu jsou už tisíce let. Jsou něco jako ‚krev rostlin‘, najdete v nich vše důležité,“ vysvětluje Jiří Černota, jak objevil vhodný produkt, se kterým rozjel novou životní etapu.  Dnes už se firma Bewit nezabývá jen distribucí esenciálních olejů, v portfoliu najdete mnohem více produktů, které odrážejí životní filozofii Jiřího Černoty. Ostatně, že Jiří není sám, komu se tato filozofie líbí, dokládají nejen ekonomické výsledky, ale také čtyřicet tisíc zákazníků z celé Evropy. A jak se mu to celé podařilo? I to se dozvíte v dnešním rozhovoru.

Co vše se dále dozvíte v rozhovoru s Jiřím Černotou:

  • Proč se Jiří rozhodl pro nové podnikání?
  • Jak hledal vhodné produkty?
  • Proč novou firmu buduje na principech síťového marketingu?
  • Jaká síla se nachází v esenciálních olejích?
  • Jak dnes vnímá svou roli ve firmě?
  • Podle čeho vybírá lidi do svého týmu?
  • Jak se mu daří růst i v dobách, kdy jiní podnikatelé nerostou?
  • Jak si Jiří Černota udržuje zdravé myšlení v nelehké době?
  • Jak hledá a udržuje životní harmonii a proč je to důležité?

Jak vám můžeme dál pomoct?

  1. Také byste rádi rozjeli vlastní podnikání nebo jen našli něco, co by dávalo vašemu životu větší smysl? Tímto tématem se zabýváme v tištěném workshopu Udržuj vnitřní plamen. Svůj výtisk získáte zde.
  2. Líbily se vám myšlenky Jiřího Černoty v dnešním podcastu? Napadla vás nějaká otázka přímo na Jiřího? Můžete se setkat osobně na otevřených dveřích přímo v Bewit. Stačí si udělat bezplatnou registraci zde.
O autorovi
Lukáš Eder
Vyberte si z podobných témat
Top
Shopping Cart