Péct neumí, a přesto je už 16 let majitelem pekárny

Co je základem úspěšného podnikání?

Když si odpovíme zcela racionálně, tak už dle zákona je povinností každého podnikatele tvořit zisk a být řádným hospodářem. Touto definicí se už od začátku devadesátých lét řídil také podnikatel Jan Zeman, majitel Biopekárny Zemanka, který byl hostem dnešního podcastu Myšlením na vrchol. Když Jan v roce 2006 společně se svou maminkou zakládal pekárnu, tak už dávno chápal, že podnikat jen pro finanční zisk není dlouhodobě udržitelné. Ostatně právě udržitelnost se stala základním kamenem a hlavní strategií celé společnosti. Říkáte si, co to znamená v praxi? Také to se dozvíte v dnešním podcastu. Stačí kliknout na tlačítko play v přehrávači výše a můžete se zaposlouchat. 

Najít vnitřní rovnováhu

Podnikal jsem v mnoha oborech a byla to skvělá škola. Finanční svět je dost tvrdý a v mnoha ohledech nekompromisní. V podnikání si musí člověk umět vše spočítat, je to samozřejmě důležité. Když jsme ale s maminkou zakládali pekárnu, bylo to úplně jiné. Hnalo mě něco víc než jen potřeba dobrých finančních výsledků. Byla tam jakási vnitřní touha dělat něco fakt dobře. Chtěli jsme podporovat lokální farmáře, kteří pěstují v bio kvalitě. Podnikání se najednou pro mě stalo víc než jen potřeba vytvářet zisk. Začal jsem jej chápat jako nástroj s pozitivním dopadem pro lidskou společnost,“ vysvětluje během našeho povídání Jan Zeman, jak se změnil v průběhu času jeho pohled na podnikání jako takové. 

Svými zkušenostmi tak potvrzuje vše, co jsme podrobně probírali v tištěném workshopu Emoce + Rozum = Osud. Tedy, že pokud člověk dokáže porozumět svému vnitřnímu světu, naučí se naslouchat také hlasu svého srdce a přestane jen slepě důvěřovat hlasu rozumu, získává mnohem víc než jen skvělé výsledky na papíře. Ano, možná by Jana jeho rozum mohl dovést k lepším finančním výsledkům. Možná by mohl mít o pár procent větší marži na produktu. Mohl by ale mít z takových výsledků radost, pokud by věděl, že nejsou v souladu s jeho vnitřním přesvědčením?

Sám nedokáže upéct vůbec nic, a přesto je dnes majitelem pekárny, která si zakládá na poctivém řemesle. K oboru jej přivedla jeho maminka, profesionální cukrářka, která původně o vlastním podnikání se synem nechtěla nic slyšet. Chtěla jen dělat poctivé řemeslo. Tak, jak se jej naučila za celý život a dělat jej vždy v takové kvalitě, jako jí to vždy bavilo. „Nakonec se mi ale maminku podařilo umluvit, vše do sebe začalo zapadat až s nápadem na Biopekárnu Zemanka,” vzpomíná Jan Zeman na začátky rodinného podnikání. Jaké dopady mělo společné podnikání na rodinné vztahy? Také o tom jsme si povídali v našem rozhovoru.

Už od roku 2006 se pro Jana Zemana stala udržitelnost hlavní strategií celé společnosti, a jak říká v našem rozhovoru, tak tato strategie je už zapsaná v DNA celé jeho firmy. Je to takový kompas, který určuje, jakým směrem se v podnikání vydá. I díky tomu dávalo Janovi smysl oslovit Plzeňský prazdroj a odebírat od nich mláto, nebo firmu IKEA a z jejích restaurací odebírat kávovou sedlinu. Prakticky již spotřebované suroviny, které by skončily v odpadu. Jenže Janovi se podařilo tyto suroviny ještě dále zpracovávat a udělat z nich chutné sušenky. Což samo o sobě v potravinářském provozu nebylo vůbec jednoduché. Říkáte si, jak se mu to podařilo? Inu i zde můžeme vidět krásný příklad ze života, který jen potvrzuje to, co podrobně rozebíráme v tištěném workshopu Udržuj vnitřní plamen. Tedy že jakmile člověk získá nadšení a vášeň pro to, co dělá, nemá potíže zvládnout jakoukoliv překážku. I to si můžete odnést z dnešního podcastu.

Co se dále dozvíte v rozhovoru s Janem Zemanem? 

  • Jak rozjížděl Jan své první podnikání
  • Proč mu dávalo smysl podnikat se svou maminkou
  • Proč zrovna BIOpekárna
  • Jak zvládá člověk, který neumí péct, řídit pekárnu
  • Co pro něj v podnikání znamená udržitelnost
  • Jaký dopad mělo podnikání na rodinné vztahy
  • Zda se mu podařilo najít recept na štěstí a tzv. work life balanc
  • Jak se mu daří udržovat rovnováhu ve svém vnitřním světě
  • Jakým způsobem vede lidi ve svém týmu
  • Co se mu v podnikání nepovedlo
  • Jak se mu podařilo navázat spolupráci s nadnárodními korporacemi
  • Co pro Jana Zemana znamenají inovace
  • Jakou příležitost objevil během náročného covidového období
  • Co mu pomáhá udržet pozornost a zdravý způsob myšlení

Jak vám můžeme dále pomoci?

  1. Jan Zeman se naučil v podnikání řídit nejen rozumem. Pochopil, že je důležité porozumět svému vnitřnímu hlasu, naslouchat také svému srdci a najít rovnováhu. Pokud hledáte podobnou rovnováhu, pomůže vám tištěný workshop Emoce + Rozum = Osud. Poslední výtisky jsou k dispozici už jen zde
  2. Jan během podcastu zmínil, že k udržení zdravého myšlení mu přispívá také podcast Myšlením na vrchol. Patříte také mezi pravidelné posluchače a říkáte si, jak aplikovat myšlenky z podcastu do života? Staňte se předplatitelem FC Workshopu a získejte nástroj, který vám s tím pomůže. Předplatné získáte zde
  3. Napadla vás nějaká otázka na Jana Zemana? Nebo se jen chcete o Biopekárně Zemanka dozvědět víc? Kontakt získáte zde.  
O autorovi
Lukáš Eder
Vyberte si z podobných témat
Top
Shopping Cart