Kdo nese odpovědnost za stav lidské společnosti?

Co vypovídá o úspěchu každého podnikatele?

Většina podnikatelů by asi řekla, že VÝSLEDKY. A jistě by měla pravdu. Nejen v podnikání se lidé musí řídit tvrdými čísly. Ne nadarmo se říká, „co neměříš, to neřídíš.” Spousta schopných podnikatelů je proto posedlá čísly a žene se za ekonomickými výsledky. Čím větší je zisk firmy na konci roku, tím lepší jsou logicky její výsledky. 

  • Můžeme ale takovou firmu automaticky pokládat za úspěšnou?
  • Co když firma na papíře generuje krásná čísla, ale vedle toho z ní každý rok odchází desítky vyčerpaných a vyhořelých duší? 
  • Co když firma svým počínáním ničí životní prostředí? 
  • Pořád ji můžeme pokládat za úspěšnou?

Podnikatelská odpovědnost

I těmto otázkám se věnují autoři tištěného FC Workshopu a nad podobnými otázkami se zamýšlel také host dnešního podcastu Myšlením na vrchol, podnikatel Jiří Majer. Podniká už od devadesátých let a podařilo se mu vybudovat účetní, daňovou a právně poradenskou společnost ACCACE, kde pracuje okolo 600 zaměstnanců a dosahují obratu 700 milionů korun. Celý podnikatelský život se Jiří řídil hlavně čísly a pravidlem, že v byznysu musí být vše měřitelně. Na prahu čtyřicítky se mu ale v hlavě začaly objevovat myšlenky:

  • Má to celé smysl? 
  • Kdo nese odpovědnost za stav společnost? 
  • K čemu nám jsou firmy s miliardovými zisky, když svým počínáním ničí lidské životy? 

Když se zamýšlel nad podobnými otázkami, tak už byl pomalu rozhodnutý, že firmu prodá a bude svou energii věnovat aktivitám, které budou pro společnost mnohem přínosnější. Nakonec ale firmu neprodal. Své rozhodnutí vysvětluje následovně: 

„O prodeji firmy jsem uvažoval dvakrát, ale nakonec jsem si to rozmyslel. Došel jsem k pocitu, že firmy nesou odpovědnost za svět okolo nás. Byznys hýbe celým světem a já byl rozzlobený z toho, jaký svět podnikatelé vytvářejí. Proto jsem chtěl z byznysu odejít. Pak jsem si ale uvědomil, že je to špatné řešení. Protože pokud říkám, že podnikatelé nesou odpovědnost za to, jak svět okolo nás vypadá, tak je to hlavní důvod, proč v byznyse zůstat a tvořit jej tak, aby byl v souladu s přesvědčeními a hodnotami, které zastávám. Proto jsem nakonec firmu neprodal a našel v ní nové nadšení.”

Už jen těmito slovy v dnešním podcastu Jiří Majer jednoduše ukazuje, jak snadno se může člověk dívat na stejnou věc z různých úhlů pohledu, čímž se stává jen jedním z dalších příkladů z praxe, kterým se věnujeme v tištěném workshopu Přepni mysl na lepší život. Každý může dojít v životě do fáze, kdy mu něco přestane dávat smysl a začne se z něj vytrácet nadšení. Kdo je ale schopen podívat se na věc jinýma očima, snadno může probudit novou vášeň. A něco podobného se povedlo Jiřímu Majerovi. Stačilo si jen položit správné otázky. Podobně, jako tomu děláme v pracovních listech v tištěných workshopech.

Udržitelný byznys = zdravá společnost

Nový smysl v podnikání našel Jiří Majer v budování firmy, která dosahuje nejen skvělých ekonomických výsledků, ale která je také přínosem pro zaměstnance ve smyslu zdravé firemní kultury. Někteří manažeři se snaží firemní kulturu budovat skrze benefity nebo jiné vnější motivy, čímž své zaměstnance spíš jen uplácejí. Množství benefitů ale nic nevypovídá o vztazích lidí na pracovišti ani o tom, jaké emoce si lidé z práce odnášejí. Proč je důležité rozumět svému vnitřnímu světu a emocím, jsme již podrobně rozebrali v tomto tištěném workshopu. Když se na celou věc podíváme selským rozumem, tak lidé, kteří budou v práci prožívat zdravé emoce a budou z práce chodit s dobrou náladou, tak nejen že odvedou mnohem kvalitnější pracovní výkon, ale odnesou si domů i mnohem více energie, kterou mohou věnovat své rodině, přátelům a koníčkům. I proto by mělo být v zájmu každého podnikatele mít ve své firmě spokojené zaměstnance. Jenže jak toho docílit? A je vůbec možné něco podobného, jako jsou mezilidské vztahy a celková vitalita organizace, změřit? 

Vzpomeňme si na základní podnikatelské pravidlo, kterým se Jiří Majer řídil celé podnikání: Co neměříš, to neřídíš. I proto bylo pro něj důležité objevit nástroj, pomocí kterého by mohl změřit sociální vazby a vitalitu celé organizace. Tento nástroj objevil ve službě SocioRating; metrika, která dokáže změřit sociální vazby ve firmách, míru inovativnosti v jednotlivých odděleních, celkovou udržitelnost a také jaké jsou dopady firmy na lidskou společnost. Bylo tu ovšem jedno velké ALE.

Služba byla dostupná jen pro nadnárodní korporace. Opírá se o třicetileté výzkumy lidského chování  a sociálních vazeb. S cenovkou v desítkách tisíc euro si něco podobného mohli dovolit jen velké korporace. Jiří se ale rozhodl celý proces měření a zjišťování zautomatizovat a zjednodušit tak, aby byla služba dostupná také pro drobné podnikatele, kterým není spokojenost zaměstnanců a celková vitalita jejich firmy cizí. A protože mu optimalizace procesů ve firmě není vůbec cizí a postavil na ní prakticky celý svůj byznys, vrhnul se s chutí do práce. Co vše přináší měření SocioRating? Nejen o tom jsem si povídal v dnešním rozhovoru s podnikatelem Jiřím Majerem. Rozhovor si můžete poslechnout v každé podcastové aplikaci nebo přímo zde v přehrávači nad článkem.

Co vše se dozvíte v rozhovoru s Jiřím Majerem:

  • Jak se mu podařilo od píky vybudovat firmu se 600 zaměstnanci.
  • Proč chtěl firmu prodat, ale nakonec si to rozmyslel.
  • Jaký dopad mají podnikatelé na celou společnost.
  • Co to je SocioRating.
  • Jak měření funguje.
  • Jaké jsou přínosy měření SocioRatingu.
  • Co vše služba zjišťuje.
  • Jak reagují manažeři a majitelé firem na změřené výsledky.
  • Jak s výsledky dále nakládají.
  • Jak se podepsalo zlepšení SocioRatingu na ekonomickém výkonu firmy.
  1. Cítíte vyčerpání? Vstáváte ráno do práce a vracíte se domů bez energie? Začtěte se do tištěného workshopu Udržuj vnitřní plamen. Získejte zkušenosti od těch, kteří objevili novou životní vášeň. Naučte se pečovat o zdroj své vnitřní energie. K dostání  jen zde.
  2. Vidíte kolem sebe jen problémy a překážky? Jak je možné, že někdo ve stejné situaci vidí příležitost a druhý překážku? Naučte se v tištěném workshopu Přepni mysl na lepší život dívat na situace ze života z lepšího úhlu pohledu. Získáte jen zde.
  3. Líbil se vám rozhovor s Jiřím Majerem? Máte nějaké dotazy k SocioRatingu? Kontakt na Jiřího získáte zde.
Top
Shopping Cart