Jak ustát každou situaci a jednat s chladnou hlavou

Necháte se snadno vytočit do běla?
Říkáte občas nehezká slova, která ubližují?
Chováte se někdy jako smyslů zbavení a následně litujete svých činů?

Udržet si chladnou hlavu a zůstat pánem každé situace není občas vůbec snadné. Dejme si teď ruku na srdce. Každý asi udělal v minulosti něco, čeho následně litoval a pak si řekl – kéž bych mohl vrátit čas… Nezáleží na tom, zda jsme svým slovem ublížili blízké osobě nebo zbrklým chováním zapříčinili nějakou škodu či neštěstí. Důležité je si uvědomit, že čas už nikdo nevrátí, a to nejlepší co můžeme pro sebe i druhé lidi udělat, je poučit se z vlastních nezdarů.

Vím, řekne se to snadno, ale jak to udělat? Jak se říká, po bitvě je každý generál, a když člověk vychladne, většinou vidí, co mohl udělat jinak a lépe. Existuje nějaký způsob, jak neztrácet hlavu a zbytečně nelitovat špatných rozhodnutí?

Trénuj vnitřní svět

Život v moderní společnosti je velmi rychlý. Všichni každý den reagujeme na stovky různých podnětů, řešíme mnoho problémů a k tomu všemu jsme dost často hnáni k dosahování vysokých výkonů. Pod takovým tlakem člověk snadno ztratí hlavu a jedná unáhleně. Je to ale snad důvod k tomu, abychom omlouvali své chování? Rozhodně ne! Pouze to potvrzuje, že dnešní doba již vyžaduje, abychom pečovali o kvalitu vnitřního světa každého z nás.

Je to podobné, jako když chcete na svém těle vybudovat vyrýsované a vypracované svaly. V takovém případě začnete chodit do posilovny a budete pravidelně trénovat. Něco podobného se potřebujeme naučit dělat také se svým vnitřním světem. I tam potřebujeme vnitřně posílit, abychom byli silní a ustáli náročné situace. Napadlo vás někdy proč podnikatelé, vrcholoví sportovci a manažeři utrácejí desítky tisíc korun za mentální kouče? Většinou to není proto, že by potřebovali řešit nějaké psychické problémy, jen si uvědomují, že pokud chtějí ve svých rolích dosahovat optimálních výsledků, potřebují opečovat svou identitu a být uvnitř silnou osobností. Pravidelné setkávání s dobrým koučem je podobné jako pravidelné chození do posilovny. Trénujeme tím sami sebe, svůj vnitřní svět.

Možná si teď říkáte, že pracovat s koučem není nic pro Vás. Pro někoho mohou být překážkou peníze, jiný má problém důvěřovat druhým lidem. Upřímně si nemyslím, že je nutné nechat se hned koučovat zkušeným odborníkem. Každý den máme příležitost začít zlepšovat kvalitu svého vnitřního světa skrze různé sebekoučovací techniky. Ostatně i proto jsem za každý článek v FC workshopu přidal pracovní list, kde si položíte důležité otázky a budete přirozené rozvíjet a trénovat svůj vnitřní svět. Další praktický nástroj, který pomáhá vstoupit do vaší osobní mentální posilovny, je nedatovaný FC diář. Nehledejte pod tímto názvem jen obyčejný zápisník, kam si zapíšete úkoly na každý den. Je to spíš parťák do života, který člověka provází a připomíná mu priority.

Dovol si prožívat emoce

Možná jste si také z dětství odnesli, že pláč, hněv či smutek je špatný. Pořád slyším v hlavě slova jako:

  • „Nebreč, kluci přece nebrečí…“
  • „Čeho se furt bojíš? Nesmíš být takový srab…“
  • „Nevztekej se, nemáš k tomu žádný důvod…“

Podobnými větami, které jsme slýchávali od rodičů a učitelů během dětství, jsme se naučili vnímat některé emoce jako špatné. Naučili jsme se potlačovat pláč, vztek nebo skrývat naštvání. Jenže každý pohár jednoho dne přeteče, a když v sobě už nějaký ten čas dusíme například vztek, tak je pouhá otázka času, než člověk bouchne jako papiňák a bude jednat jako smyslů zbavený.

Klíčovou disciplínou osobního rozvoje je naučit se pracovat s emocemi. V tištěném workshopu Emoce + Rozum = Osud, jsme si už vysvětlili, že bychom neměli emoce rozdělovat na dobré a špatné. Každou emoci lze vnímat jako zdroj energie, která člověka vede k nějakému chování. Každá emoce tak má svůj účel a za tímto účelem můžeme objevit nějakou potřebu. Proto je důležité naučit se s emocemi pracovat, a ne je pořád dokola v sobě dusit a potlačovat. Dovolte si emoce více prožívat a nehledat za nimi žádnou vědu.

Až budete příště cítit zlost, neduste ji v sobě. Ptejte se sami sebe. Co mě na této situaci tak rozčiluje? Jaká potřeba se za tím skrývá? Následně se nebojte svou emoci sdílet s druhými lidmi. Zkuste říct partnerovi, dětem nebo kolegovi v práci – „Tohle chování mě rozčiluje, potřebuji abys… “ případně můžete zkusit pojmenovat jinou emoci – „Z této situace mám strach a potřebuji…“ nebo také „Jsem z toho smutný a potřebuji…“

Všimněte si, prosím, že nestačí emoce jen pojmenovat nebo prožít. K čemu nám bude prožívat vztek, když nevím, proč a co nás tolik nahněvalo? K čemu bude partnerovi, když po něm člověk vyštěkne „štveš mě!“, ale k tomu neřekne, čím a co potřebuje změnit, aby se to neopakovalo? Když si dovolíte zdravě prožívat všechny emoce, objevíte za nimi různé potřeby. Nebojte se své emoce a potřeby sdílet. Vyhnete se tím zbytečně vyhroceným situacím a nebudete v sobě muset zbytečně dusit všechno, co snižuje kvalitu vašeho vnitřního světa.

Pracuj s dechem

Možná vám to dává smysl a možná to zní velmi jednoduše. Jenže ne všechno, co jednoduše zní, dokážeme snadno aplikovat do života. Když se člověk nechá vytočit do běla a je zaplaven návalem hněvu, vůbec ho nezajímá nějaká potřeba skrývající se za jeho emocí. Pod návalem emocí jde teorie a rozum stranou. Člověk prostě jedná a nepřemýšlí jaké to přinese následky. V takový moment snadno vyřkne slova, kterých následně lituje nebo udělá něco, co už nejde vzít zpět. Jak v takový moment zachovat chladnou hlavu?

Pro mě samotného to byla, a v některých situacích stále ještě je, velká výzva. Ačkoli by to do mě málokdo řekl, od přírody jsem cholerik, vztekloun a docela horká hlava. Ovšem i s tím se dá pracovat, když člověk chce. V tomto případě se řídím heslem Dvakrát měř a jednou řež. A co mi k takovém „měření“ při práci s emocemi pomáhá? Naučil jsem se pracovat s dechem.

Když děti udělají něco, co se mi nelíbí a já cítím, že chci začít křičet a nadávat, tak dřív než začnu reagovat se na malou chvíli zastavím a zhluboka se nadechnu. Práce s dechem člověku pomáhá udržet se v přítomném okamžiku a dává mu často cenné vteřiny, díky kterým neřekne, nebo neudělá něco, čeho by následně mohl litovat. Až příště začnete pociťovat návaly vzteku, zkuste se zastavit a udělejte si pár brčkových dechů. Trénujte to při jízdě v autě a místo nadávání na dalšího blbce, který vyhrál řidičák v tombole, to zkuste rozdýchat a řešit v klidu. Možná budete sami překvapeni, jak moc to pomáhá.

Nástroje, které pomáhají vnitřně zesílit

  • FC Kurz Cestou vnitřní síly – Abychom mohli začít něco ovládat, potřebujeme to nejprve poznat a pochopit. Zjistěte, jak ve svém vnitřním světě najít dostatek síly pro překonání jakékoliv náročné situace. Využijte techniky moderní psychohygieny, které jsou Petrem Casanovou vysvětleny srozumitelným jazykem. Svůj výtisk získáte jen zde.
  • FC Workshop Emoce + Rozum = Osud– Pochopte význam konkrétních emocí a naučte se s nimi pracovat. Staňte se pánem svého vnitřního světa a využijte sílu, která se v emocích skrývá. Inspirativní čtení a pracovní listy, které vám pomohou vše aplikovat do života získáte jen zde.
  • FC Diář – Ptáte se, jak často bychom měli navštěvovat mentální posilovnu? Odpověď je snadná. Tak často, jak jen je to možné. Proto jsme vytvořili unikátní sebekoučovací nedatovaný diář, který vám každý den položí důležité otázky. Svého osobního kouče do kapsy získáte jen zde.
Vyberte si z podobných témat
Top
Shopping Cart