Být silnějším člověkem už za jeden měsíc

Jste po ráně, která Vám vzala sílu vidět, ba prožívat hezké věci?

Pojměte to jako šanci na lepší život.

Jak to myslím?

Využijte tuto příležitost k novému začátku. Od píky.

Že nevíte, co přesně dělat?

Povedu Vás.

Od bolesti k síle aneb Úkolníček pro příštích 31 dní

V nedělním živém vysílání o kognitivní disonanci, psychologickém fenoménu, který drží dole spoustu lidí, jsem aplikoval jednu psychoimunologickou zásadu: Chceš-li ven z jámy, musíš předně přestat kopat. Hippokratés, nejslavnější lékař starověku, zase říkal: Než začneš někoho léčit, zeptej se ho, jestli je vůbec ochoten vzdát se věcí, pro které onemocněl.

Jste? Dokážete se vzdát myšlenek, lidí nebo okolností, které Vám odebraly sílu a připravují Vás o štěstí?

Ve Vánočním Speciálu, psychologickém dárku pro blízké lidi, na nichž Vám záleží, upozorňuji na tři následky neochoty vzdát se toho, co nás trápí: 1. Budeme špatnými lidmi tak zklamaní, že už nebudeme věřit ani těm dobrým. 2. Čím budeme starší, tím více budeme litovat času, který jsme promarnili s hlupáky. 3. Čím větší srdce budeme mít v toxickém prostředí, tím víc bolesti nám do něj tito lidé naloží.

Chcete do sebe dostat více síly a dobré energie? Pak mám pro Vás seznam úkolů pro nadcházejících 31 dní. Co den, to jeden úkol. Všechny zvládnete. Pomohou Vám jinak myslet. A jinak žít.

Jdete do toho? Tak se těším na Váš výsledek přesně za 1 měsíc:

Den 1

Udělejte maličkost pro někoho jiného

Čím méně lásky máme pro sebe, tím spíše ji dokážeme vykutat pro někoho jiného. Možná toho, kdo je na tom momentálně hůř než my. Nejenže to vyváží naše disbalanční myšlení („Jsem na tom nejhůř ze všech“), ale naučí nás to soucitu k druhým. Přičemž od soucitu k druhým je už krok k soucitu k sobě. Bez spekulování, jestli nám to druhý někdy oplatí, mu pomozme. Udělá to dobře nejen jemu, ale hlavně nám. Pochopíme, že máme moc darovat lásku. Začít můžeme třeba u rodiny. A pokud tam nemáme dobré vztahy, rozhlédněme se po lidech, kteří nás potřebují.

Den 2

Sdílejte svou pozitivní zkušenost s někým blízkým

Sdílením se snižují negativní emoce a zvyšují pozitivní. Sdílená starost je totiž poloviční starost a sdílená radost je dvojnásobná radost – pokud sdílíme se správnými lidmi. Že nemáte s kým sdílet? To mi netvrďte. Pokud nechcete své příběhy sdílet se mnou, můžete využít uzavřenou skupinu, kde na Vás čeká už více než 7500 lidí.

Den 3

Dejte si pauzu od GTD i GTP

Všichni víme, že v životě nelze dosáhnout úspěchu v žádné oblasti bez GTD a GTP. Tedy bez getting to point – soustředění se na cíl a getting things done – dokončení toho, na co se soustředíme. Doba nás nutí přemáhat se v tomto směru, ať práci máme, či nemáme. Leč, pokud se dlouhodobě přepínáme, ztrácíme rovnováhu, radost i okolí, které také potřebuje náš čas a naši lásku. Podléháme stresu, trpíme automatizovaným přesvědčením, že když každý den neuděláme něco produktivního, selháváme. Prosím, zkusme jeden den nechat svůj perfekcionismus odpočívat. Zpomalme a zjistěme, že život je krásný i tak – když nespěcháme a netlačíme se nikde ve frontě. Jen se odevzdejme vesmíru, oceňujme jen to, co je, a zaměřujme se na priority, které jindy zanedbáváme.

Den 4

Vžijte se do cizí kůže

Láska vzniká z vděčnosti. A vděčnost může mít mnoho podob. Můžeme být vděční i za problémy, které nemáme – a které vidíme kolem sebe. Je to vděčnost srostlá s empatií. Tu v sobě rozvineme jedině tehdy, začneme-li přemýšlet o něčí situaci, budeme-li se snažit porozumět jeho bolesti a chápat z jeho pohledu, jak by nám bylo v jeho kůži. To všechno vede ke zjištění, že emoce druhých lidí jsou stejně opravdové jako naše. To nám pomůže rozšířit si srdce a otevřít se druhým. Ano, jejich bolesti, ale potažmo i síle, lásce.

Den 5

Promyslete si smysl svého života

Mnoho lidí tone v minulosti, kterou už nejde oživit, nebo budoucnosti, která se ještě nenarodila. Zapomínají přitom na podstatu života. Na to, co mohou udělat teď. Co je pro jejich život vlastně důležité. Zamysleme se: Co kdyby začalo více záležet už na dnešku?

Den 6

Přenechte smetanu druhým

Jsou okamžiky, kdy není nutná žádná reakce. Když druzí navrhují blátivý boj, prostě se nezúčastnit. Jen pozorovat, pamatovat si a nenechat se vtahovat. Objevit sílu, která je v odpuštění. Ego se bude vzpouzet, ale my se naučíme, že síla neznamená negativnějšímu nebo nešťastnějšímu ublížit, ale odpustit.

Den 7

Poděkujte za to, co mohlo být horší

Ve Vánočním Speciálu přináším několik vlastních lekcí, které mi změnily život. Včetně těch laskavých. Nezapomenu, jak můj děda, když jsem ho spěšně vezl do nemocnice, říkal: „Proč nadáváš na každou červenou na křižovatce, ale za zelenou nikdy nepoděkuješ?“ Ano, vždy hořekujeme, proč to špatné není lepší, aniž si uvědomíme, že to špatné mohlo být ještě horší. I kdyby se ten den nic skvělého nestalo, uvědomme si, že přehlížíme mnohé samozřejmosti, za něž se jinde ve světě lidé modlí. Objevme to, za co můžeme být denně vděční, a přitom to ve své ustaranosti ignorujeme.

Den 8

Potrénujte trpělivost

Zatroubil na nás někdo na přechodu? Pokynul na nás, že se máme hnout? Potkali jsme nervózu? Hodil nám někdo „myšku“ svým autem na dálnici? Klid. Prodýchejme to a jen si představme, že možná spěchá s dítětem do nemocnice nebo s manželkou do porodnice. Trpělivost uvolňuje přetlak v duši a představivost umožňuje spatřit čistotu v lidech, jejichž špína by nás jinak dovedla k zbytečné frustraci. Povznesme se tento den nad realitu.

Den 9

Přijďte jako první s usmířením

Může to být malicherná, nebo i vážná hádka. Spolkněme ego. Jedno jediné nedorozumění může vést k vymazání důležité osoby z našeho života jen proto, že se budeme přít, kdo z nás má větší pravdu. Omluvme se, i když necítíme vinu, nebo přijměme i tu omluvu, která z druhé strany nedorazila. Nepřicházejme ješitně o přítele, rodinnou vazbu nebo pracovní kontakt. Jedno Promiň dokáže obměkčit druhého, a to tím víc, čím spíše si uvědomí, že tím projevujeme svou velikost – a jeho odmítnutí by znamenalo jeho malost.

Den 10

Prostě řekněte NE

Vím, že to není snadné. Nic, čemu se věnuji, není snadné. Všechno, čemu se věnuji, stojí za to. Skutečně silní lidé žijí jednoduše: nenabírají si víc, než unesou; žijí podle svých hodnot; mají dané meze. A z těchto všech důvodů nemají problém říct NE. Pokud vytuší, že jim něco komplikuje život nebo nepřináší lepší zítřek, nebojí se tomu říct NE. Získávají tak čas a energii říkat ANO na všechno ostatní.

Tolik prvních deset dní. Myslíte, že vydržíte i dalších deset? Ano? Tak pokračujeme:

Den 11

Zvyšte míru své nadšenosti

Pokud se nám někdo svěří s dobrou osobní zprávou, nezáviďme mu. Pokusme se mu jeho štěstí přát. Když se náš bývalý partner nově zadá a usměje na sociální síti, nezahořkněme. I jemu se pokusme jeho štěstí přát. Zkrátka, snažme se při cizí radosti použít přívlastek o stupeň vyšší – je to ne dobré, ale FANTASTICKÉ! Užijme si podobně nadšeně i maličkosti vlastního života – i kdyby to měla být upečená pizza nebo uklizený byt. FENOMENÁLNĚ jsme to zvládli! Dodejme tomuto dni větší barvu, víc radosti, vzrušení a zvědavosti, než jsme zvyklí. Přinuťme se k větší pozitivitě – odmění nás.

Den 12

Makejte jako mravenec

Ať v práci, nebo doma při péči o rodinu. Ať ve všední den, nebo o rodinném víkendovém výletě. Buďme dnes skvělým rodičem, kolegou, kamarádem. Pohlédněme do mraveniště. Každý jedinec je dokonale disciplinovaný a pilný. Být jako on se bude zdát náročné, ale pamatujme, že stačí jen soustředit se na jeden nejbližší krok. A pak na další. Nenechme se vyvádět z míry, vyrušovat, neselhávejme. Buďme jeden den perfektním člověkem. Ať si večer řekneme: Bezva! Tento den byl odmakaný naplno.

Den 13

Načerpejte moudrost jiné osoby

Představme si sami sebe jako malou rybu ve velkém rybníku. Hledejme užitečná spojení, pátrejme po někom zajímavém, od koho se můžeme přiučit. Přemýšlejme, kdo je vlivný nebo inspirativní v našem okolí. Napišme mu e-mail nebo zprávu na sociální síti, zkusme vyvolat setkání, naslouchat mu a rozšířit si obzor.

Den 14

Překročte zónu pohodlí

Tématem tohoto dne bude jedna jediná aktivita, kterou celý život odkládáme. Zkusit nový sport. Uvařit něco neobvyklého. Pustit se do cizí řeči. Zabrnkejme na své limity. Překonejme se. A zasmějme se tomu, jak jsme to pokazili nebo jak jsme se pokažení zbytečně báli…

Den 15

Zapište si jednu pozitivní zkušenost

Typický úkol z Vánočního Speciálu: Ať byl tento den jakýkoli, nasměrujme své myšlení pozitivně. Co se mi dnes podařilo? Nebo co těžkého se učím překonat? Jaké chybě se mi povedlo vyhnout? Anebo jaké ponaučení si z učiněné chyby odnáším?

Den 16

Cvičte čtvrt hodiny

Sportovci si tohle NEmohou rovnou odškrtnout. Ať zkusí něco, co doposud nezkusili, a vytrvají v tom 15 minut. A nesportovci mohou také zkusit cokoli. Hlavně pohyb. Už 15 minut zábavné kardio aktivity dokáže v nešťastném rozpoložení nahradit jednu denní dávku antidepresiv. Jinými slovy: Cvičme cokoli. Ale vydržme po celou tuto dobu.

Den 17

Zaměřujte se na dýchání

Čas od času přestaňme s tím, co právě usilovně děláme. Po dobu dvou minut si pouze uvědomujme svůj dech. Tato drobnost pomáhá ostřit soustředěnost a snižovat napětí v těle.

Den 18

Pošlete laskavost e-mailem nebo SMSkou

Věnujme pouhé dvě minuty napsání pozitivní zprávy, kterou potěšíme někoho známého. Překvapme člověka, který o nás už déle neslyšel. Den to zpříjemní oběma, i nám.

Den 19

Hledejte něco, co Vás rozesměje

Smysl pro humor ovlivňuje mozek, který pak funguje šířeji a kreativněji. V nedávném průzkumu měli žáci, kteří v době distanční výuky řešili hádanky po zhlédnutí komediálních stand-upů, o 20 procent lepší výsledky. Smích navíc do těla uvolňuje endorfiny, hormony tišící bolest až desetkrát silněji než morfin.

Den 20

Vyřešte dlouho zanedbávaný problém

Ať jde o osobu nebo jiný dluh, zbavme se vnitřního konfliktu. Problémy nezmizí jen proto, že je přehlížíme. Neřešené problémy naopak bobtnají. Už rozhodnutí porvat se s dlouhodobou noční můrou nás naučí větší obezřetnosti (než vznikne problém) a menšímu otálení (když vznikne).

Tolik již druhých deset dní. Myslíte, že vydržíte i zbývajících jedenáct? Ano? Tak to dokončeme:

Den 21

Pobavte druhé

Kdo si dokáže udělat legraci ze sebe, je uvolněnější, kreativnější a produktivnější, činí jasnější rozhodnutí a lépe vychází se svým okolím. Proto si zlepšujme náladu, než se vrátíme ke každodenním problémům.

Den 22

Upevněte si víru

Řeč není o náboženství, ale o vnitřním přesvědčení. Procházíme-li těžkostmi, zamysleme se nad tím, že těžkosti ve výsledku posilují a není tedy čeho se bát, před čím utíkat. Vybavme si, čeho v minulosti jsme se podobně obávali, a zbytečně.

Den 23

Obědvejte s někým, komu budete soustředěně naslouchat

Zkusme si to – věnovat někomu plnou, netříštěnou pozornost a vyslechnout si jeho pohled. To znamená: Nevstupovat mu do řeči, schválně vždycky počkat, až dozní poslední slovo. Veďme diskusi směrem: Jak této osobě mohu pomoci?

Den 24

Zvolte si aktivitu, která Vás uklidňuje

Co miluji dělat? Co mi dává klid? Je to konkrétní koníček, příroda, kamarádi, sport? Tyto otázky se dotýkají i Vánočního Speciálu, manuálu, jak si i v náročných obdobích vyrábět dobré emoce vlastním pohybem. Takovým, který nám dělá dobře. Který nám umožňuje prostě užít si „svůj čas“.

Den 25

Usmějte se a pozdravte do očí

Zkusme v tento jeden den vnímat cizí lidi tak, jako by nás měli rádi. Přistupujme k nim primárně laskavě a s respektem, jako by si ho už zasloužili. Myslete na úsměv a pohled do očí.

Den 26

Najděte si svoji samotu

Na 30 až 60 minut zmizme z dosahu negativních zpráv, souboru nových opatření, shonu, ruchu, těžkostí, křiku dětí a bláznivosti dnešního života. Vyjděme z domu, sedněme si na zídku nebo se opřeme o strom. Zavřeme oči, dýchejme BŘICHEM a meditujme o všem dobrém ve svém životě. Až oči otevřeme, ucítíme svěžest v srdci a lehkost v ramenou.

Den 27

Hledejte druhou stranu mince

Všechno má dvě strany. Máme-li sklon vidět jen tu odvrácenou, snažme se na všem špatném najít i to dobré. Naučí nás to jinak vnímat reakce lidí, obracet negativní myšlenky v pozitivní a prodlužovat vztahy, které by jinak naším zbytečným výbuchem utrpěly.

Den 28

Dejte si ještě jeden pokus

„Už toho mám dost! Tohle nebude fungovat! Tohle nedokážu! Jsem k ničemu!“ Kdykoli máme sklon k těmto myšlenkám, přerušme tu negativní samomluvu a najděme v sobě odhodlání ještě na jeden pokus – takový, který bychom jinak už neuskutečnili. Možná nám dá novou informaci, možná nám dokonce vyjde. A když ne tento, co příští?

Den 29

Uberte z přísnosti vůči sobě

Kdykoli budeme mít touhu sami sebe urazit, poškodit, ponížit, stoupněme si před zrcadlo a podívejme se zblízka na člověka, kterého už možná ani neznáme. Všimněme si všech detailů – ano, to jsi TY. Spatřeme, že se můžeme usmát, když je nám ouvej. Zjistěme, že se můžeme povzbudit, místo na sebe plivat. Objevme, jaké máme oči i kazy. A odpusťme si svou nedokonalost.

Den 30

Udělejte něco spontánního

Ať je náš nápad jakýkoli, zkraťme cestu mezi myšlením a konáním. Co nás napadne, to prostě udělejme. Změnit polohu vázy? Vstanu a jdu! Odstavme své vnitřní bloky. Překvapme sami sebe svou odvázaností. Udělejme to, čeho se bojíme, a zjistíme, že strach nad námi ztrácí moc. Užitečné pro celý další život.

Den 31

Prožijte kvalitní chvíli s někým o hodně starším

Starší lidé jsou studnicí nenahraditelných vzpomínek a zkušeností. Studnicí, která pomalu odchází. Studnicí, od které nás oddělují mnohé bariéry, a nemyslím jen ty medicínské. Mezi tyto lidi řadím i naše rodiče nebo prarodiče. Pokud je máme, jsme bohatší, než si myslíme. Často jimi zbytečně opovrhujeme. Přitom je toho spousta, s čím nám mohou pomoci. Co se naučit více třeba o naslouchání, trpělivosti, moudrosti, vděčnosti, laskavosti, a to od těch, kteří už vědí, co je opravdu důležité? Co vlastně potřebujeme zlepšit? Přemýšlejme o tom v tento poslední den.

Pamatujte

Je to pouhý měsíc. Zkusme ho. Neobírejme se o odhodlání tvrzením, že to je „příliš dlouho“. Ten čas uplyne tak jako tak. Ale rozdílné je, jak těch 31 příštích dní využijeme. Pokud novými návyky změníme své vnímání či myšlení, pak naše změněné vnímání nebo myšlení začne měnit náš život. Pochopíme, že je barevný, pestrý a rozmanitý a že záleží často na nás, jakou barvu se v něm rozhodneme vidět. Pokud jen šedou nebo černou, není to vina života.

Štěstí není nic, co by jednoho dne přišlo zvenčí nebo spadlo shůry. Vnitřní naplnění je stavem mysli, srdce a duše. Tak pro to pojďme něco udělat. Vlastně o tom je celý Vánoční Speciál. Pokud ještě nemáte dárek pro blízkého člověka a jste ochotni do něj investovat 299 Kč, pro Vánoční Speciál nemusíte nikam chodit, přijde Vám rovnou domů.

Vyberte si z podobných témat
Top
Shopping Cart