10 dní příjemného sebenabíjení

Potřebujete “výplach” hlavy? Naplnila se Vám v poslední době “sabotéry”, sebeoslabujícími hlasy, které Vám odebírají sebevědomí a dobrou energii? Přemáhá Vás strach či pochybnost, které opakují: “To nezvládneš…”, “Na to nemáš…”, “Tohle nedopadne dobře…”?

V FC Kurzu Cestou vnitřní síly ukazuji, jakými metodami se lze vnitřně pročišťovat, abychom dosahovali úspěšné psychohygieny. Chcete ještě nějaký tip?

Světlo versus tma

Řečí našich vnitřních sabotérů je TMA. Rozvíjejí v nás tíseň, pesimismus, negaci. Ale to jen proto, abychom v nesnesitelném pocitu hledali cestu ven a snažili se, když nevidíme světlo nikde kolem, chápat, že jej musíme ROZSVÍTIT V SOBĚ. Proti splínu nasadit radost. Proti rezignaci odhodlání. Proti neúspěchu ještě jeden pokus. Ale také proti vybíjení nové způsoby nabití.

V uzavřené skupině mě často žádáte, ať Vám pomáhám s psychohygienou a seberozvojem. Budiž. Od středy budu k dispozici členům FC Kurz na pravidelné webináře. Těším se! Podrobně s Vámi proberu obsah tištěných FC Kurzů i vše, čemu nerozumíte nebo s čím ještě neúspěšně zápasíte. Pro všechny ostatní, kteří chtějí na sobě pracovat sami, bez mé účasti, mám dnes námět – desetidenní plán, s jehož plněním můžete začít kdykoli. Jeho cílem není nic více a nic méně, než naučit se vyrábět si dobrou energii – zejména tehdy, když Vás plní ta špatná. Psychologie tomu říká kompenzovat si tu špatnou. Příměr k lodím: Člověk je jako loď. Nepotápí se vinou vody, která je všude kolem něj a která na něj zvenčí doráží. Ale kvůli vodě, která pronikne do něj a kterou včas ze svých útrob neodčerpá. Kompenzování je právě to odčerpávání.

Deset odstínů kompenzace

Psychologických, psychoterapeutických i psychoimunologických metod, které koneckonců uvádím i v FC Kurzu Cestou vnitřní síly, je nespočet. Já mám pro Vás jen jeden úkol pro každý den. Vydržíte to deset dní? Nepochybuji o tom. Nejde totiž o žádné nepříjemné úkoly. Nabíjení energie je vždy příjemné… Však uvidíte:

1. den: Dejte prioritu SPÁNKU

Nemohu začít jinak než základem dobrého startu do dne. Lidé spánek podceňují, a pak na to doplácejí. V Cestou vnitřní síly detailně popisuji, co všechno ovlivňuje vědomí, respektive podvědomí člověka. A že nic neovlivňuje naši schopnost konstruktivně, či destruktivně zacházet s náročnými situacemi více. Jsme-li dobře odpočinutí, zregenerovaní a posílení, jsme mnohem schopnější kontrolovat své emoce, být pozitivní, produktivní a nalézat kreativní řešení. 

PROTO TENTO DEN začněte rozvíjet svou spací rutinu. Stanovte si přesný čas, kdy definitivně vypnete mobil, televizi i hlavu a ponoříte se jen do náběru své energie.

2. den: Dejte prioritu VODĚ

Unaven? Dej si panáka, kafe, energetický nápoj nebo čokoládu! – tak zní obvyklé rady k “nakopnutí”. Bohužel, mnohdy jde o rychlý nákop, ale pak rychlý sešup dolů, nehledě na to, že některé z metod mohou ještě více dehydratovat než hydratovat. Voda je základní surovina v těle. Naplňuje nás až ze tří čtvrtin. Bez vody dobře nefungujeme a strádáme tělesně i mentálně. 

PROTO TENTO DEN pijte vody nejen více, ale hlavně pravidelně. Pokud nesnesete čistou, zřeďte si ji citronem nebo mátou. Osvěží Vás to, a ještě detoxikuje (skvělá je teplá voda s citronem hned po ránu, nalačno, půl hodiny před prvním jídlem).

3. den: Dejte prioritu POHYBU

Každý si uvědomuje, jak je cvičení důležité pro psychiku i imunitu. Zvedá náladu, snižuje stres, dodává energii. Všichni víme, že bychom cvičit měli. Proč to neděláme? Nejčastější výmluva zní: nedostatek času. Přitom stačí 10 minut denně, třeba během reklamní pauzy v televizi. Nebo si představme cvičení místo sledování negativních zpráv. Jen počítejme: Pár minut denně – na kolik minut to naskáče za rok? Jaký obrovský rozdíl zažijeme z dlouhodobého pohledu! Možností je spousta. Protáhnout se pomocí YouTube, mobilních aplikací, posilovat vlastní vahou v bytě, večer se projít na čerstvém vzduchu.

PROTO TENTO DEN udělejte cokoli, čím porazíte svou lenost. Ihned Vás to změní. Na pohybu je úžasné, že dává soutěživou energii. Ať začnete čímkoli, budete toho chtít příště zvládnout více než včera. Časem tak pochopíte, že pohyb je pokladem osobního růstu.

4. den: Dejte prioritu PŘÁTELŮM

Vypněte mobil a sociální sítě. Ty Vám dávají pocit, že jste mezi lidmi, ale je to jen iluze. Nikdy nebyli lidé emocionálně osamělejší než v této době. A není divu; digitální cestou nemůžete nikoho držet za ruku, obejmout, být pohlazeni, načerpat bytostnou osobní energii. Nečekejte na to, až bude “víc času”. Využijte přátele, dokud tu jsou. Dokud je cesta k nim ještě volná.

PROTO SI TENTO DEN naplánujte schůzku, kávu, připravte doma chlebíčky nebo lehkou večeři, jakékoli malé setkání se svou blízkou duší. Osvojte si nádherný návyk nalézat čas na správné věci, i když to není pohodlné.

5. den: Dejte prioritu ČTENÍ

Čtení kvalitních knih zklidňuje, obohacuje a zostřuje mysl. Klidnější, bohatší a ostřejší mysl je pak lépe vybavena k zacházení se stresem a životními výzvami. Kvalitní čtení přenastavuje i mentální kód na učení, soustředění a sebeosvěžování. Pomáhá mít pozitivnější myšlení, protože díky čtení přestáváme trčet ve stojatých vodách starých domněnek. Čtení nám otevírá hlavu a zvětšuje rozhled o ty pohledy, které by nás jinak nenapadly. Já na tom stavím právě své FC Kurzy. Aby člověku bylo lépe, večer klidněji usnul a ráno se silnější i vědomější probudil do nového dne.

PROTO SI TENTO DEN před spaním vezměte nějaké čtení, po kterém dlouho toužíte, a začněte první stránkou. Možná přečtete jen pár řádek, než se Vás začnou klížit oči, možná pár kapitol. Ale uvidíte pak jiné sny, které Vám přinese noc! A hlavně uvidíte jiný zítřek! A preferujete-li poslech, můžete využít i mé podcasty.

6. den: Dejte prioritu KONÍČKU

Každý člověk se cítí mnohem lépe, když může dělat to, co miluje. Najít si čas na vlastní koníček znamená nejen zdokonalovat se v konkrétní dovednosti, ale také uvolnit stres a chaos ve své hlavě. Věnování se koníčku je totiž vždycky aktivita, kterou si UŽÍVÁME. Pro někoho je to pohyb, na který se mu celý týden nedostává čas. Pro někoho chvíle na meditaci, vnitřní inventuru. Pro někoho jakékoli hobby, které zbožňoval už jako dítě…

PROTO TENTO DEN věnujte čas něčemu, co máte rádi, co jste vždycky udělat chtěli, ale z “důležitějších” důvodů jste to odkládali. Nehledejte vyšší důvod, pro který byste to měli udělat. Je to jen pro Vaši zábavu a uvolnění. Opravdu myslíte, že se k tomu musíte přemáhat? Proč se vlastně něčemu příjemnému nevěnujete?

7. den: Dejte prioritu FOTOGRAFOVÁNÍ

Snímky zachycují vzpomínky a vzpomínky nám oživují důležité chvíle. Otevřeme-li konzervu obrázku, zpomalíme, oceníme, zamyslíme se – nad pouhým jediným okamžikem. Zkrátka, nezapomínáme. Jenže smyslem fotografování není jen zachytit minulost, ale také procítit přítomnost. TEĎ žít v okamžiku, který je, vidět na něm to krásné, a to se snažit zakonzervovat. Přitom to vlastně zachycujeme už ve své mysli… Fotografie mají obrovskou emoční sílu už v tom okamžiku, kdy se pořizují. A také poté. Dokážou vmžiku zlepšit náladu, připomenout, co je v našem životě skutečně důležité.

PROTO TENTO DEN foťte cokoli, co pro Vás má energii – co Vás rozesmává, dojímá, okouzluje. Pamatujte, že zachraňujete ne dnešek, ale zítřek a všechny další dny, kdy tuto energii budete potřebovat.

8. den: Dejte prioritu KLIDU

Můj FC Kurz Cestou vnitřní síly mimo jiné pomáhat vytrénovat se ke zklidnění v každé emocionálně vypjaté chvíli. Víc myslet než v emocích jednat. Nezpůsobit škody, kterých bychom za chvíli litovali a užírali se jimi. Vím, že je to zvláště “namáhavá” výzva. Jedna z metod, o které nyní budu mluvit, totiž vyžaduje najít si nejen čas a motivaci, ale i místo. Konkrétně místo, kde se můžeme nabít přirozenou energií. A to právě tehdy, když nás něco hodně trápí. A nemusí to být nikde daleko. Stačí někde uprostřed ticha. Tedy i uprostřed sebe samých. Jen nechat odplynout chaos a vyplnit celé své tělo očistným nádechem a výdechem. Pamatujte: Klid je místo, kde se stáváme soustředěnějším a optimističtějším proto, že dokážeme zastavit a napojit se na zdroj energie. Jako když přestaneme zmateně pobíhat po místnosti, abychom nalezli wi-fi, a přesně v tu chvíli si nás wi-fi najde sama.

PROTO TENTO DEN věnujte svému klidu 5 minut. Jen se soustřeďte na dech. A užívejte si následné myšlenky.

9. den: Dejte prioritu HÝČKÁNÍ

Hýčkání není jen požitkářství, spojené s naložením se v bazénu, masážemi, drahými zážitky. Hýčkání znamená vůbec si vyhradit čas na sebe. Připomenout si, že jsme v něčem speciální a zasloužíme si něco dobrého. Že si nic takového nemůžeme vybavit, protože si teď vyčítáme křivdy, utápíme se v křivdě nebo ztrátě blízkého člověka? Proto jsem psal Cestou vnitřní síly. Když totiž se sebou zacházíme dobře a věříme, že si to zasloužíme, hojnost se v našem životě začne množit. Pozitivní postoj k sobě vždycky přináší více spokojenosti.

PROTO TENTO DEN udělejte pro sebe něco zvláštního. Rozmazlete se. Dopřejte si dárek, který Vám bude vždy připomínat tento den – den, kdy jste si to zasloužili.

10. den: Dejte prioritu VDĚČNOSTI

Naše životy jsou, co se týče pozitivních/negativních událostí, podobné. To, že jsou někteří lidé v této době o něco více vyrovnanější a klidnější, není dáno jinými okolnostmi v jejich životě, ale jejich postojem. Dokážou být vděční i za maličkosti, které jim zůstaly nebo které si vytvořili, prostě za to dobré ve svém životě. Kdykoli si děláme čas na vyjadřování vděčnosti, měníme k lepšímu své myšlení a životní pohled. Stáváme se silnějšími, odolnějšími, máme větší nadhled, více trpělivosti, víry i humoru. Náš život možná není lepší než životy jiných lidí, ale na tom nezáleží – pokud ho sami vnímáme jako dostatečně dobrý.

PROTO SI TENTO DEN vymezte čas na to, abyste ocenili všechno, za co můžete být vděční. Zapište si to. Vyfoťte si to. Uzavřete se do vychutnání si toho, proč žijete.

A hlavně: Začněte co nejdříve

Není důvod to odkládat. Všechno, co doporučuji, vytváří dobrý pocit. Z dobrých pocitů vznikají dobré myšlenky, dobré myšlenky posouvají člověka k dobrým činům, dobré činy vedou k dobrým výsledkům a dobré výsledky ještě víc zlepšují původní dobrý pocit. A tak dokola. Je to nekonečná spirála dobra. Není to nic nepříjemného ani namáhavého. Není nač čekat. Držím palce.

Potřebujete pomoci?

  1. Každou středu pořádám webinář pro předplatitele tištěného FC Kurzu. Jen vy a já, zamčené prostředí a Vaše otázky a moje doporučení. Co vydání FC Kurzu, to probrání tématu dopodrobna, aby Vám to pomohlo.
  2. Nejste-li předplatiteli tištěného FC Kurzu, kteří každé vydání dostávají automaticky až do schránky, můžete jednotlivá vydání pořizovat pro sebe nebo pro druhé i samostatně zde.
  3. Předplatitelé tištěné FC Kurzu mají automatický přístup i do uzavřené skupiny, kde mohou i anonymně sdílet své otázky s jinými členy, nejen se mnou.
Top
Shopping Cart