Co dělá osamělost s mentálním zdravím

Ocitli jste se sami? Je Váš první pocit dobrý, nebo špatný? Cítíte spíše stres, ohrožení, anebo vyrovnanost, uvolnění?

To všechno jsou vážné a důležité otázky. Pocit je totiž základem všeho. Jaké máme pocity, takové máme potom myšlenky. Jaké máme myšlenky, takové jsou potom naše činy. Jaké jsou naše činy, takové jsou potom naše výsledky. Jaké jsou naše výsledky, takové jsou pak naše pocity. Špatné pocity tak nedovedou vytvořit dobrý život. Aby si člověk vytvořil dobrý život, potřebuje si vytvořit nejprve dobrý pocit. Z čehokoli. Třeba i ze samoty. Že nevíte jak?

Mezi mnoha dotazy, které dennodenně dostávám v souvislosti s knihou Sami, je mimo jiné ten Tondův: “Petře, k Velikonocům jsem dostal neobvyklou pomlázku: Vaši knihu Sami. Už jsem ji skoro celou přečetl a upřímně, pomohlo mi už to, že odlišujete samotu a osamělost. Přestal jsem se cítit špatně jen proto, že jsem delší dobu sám. Co Vás motivovalo k napsání té knihy?”

  • Děkuji za důvěru, s jakou mi posíláte dotazy. Odpovídám v Řešidle, které můžete i poslouchat v podcastových aplikacích – viz výše.
  • Zdráháte-li se ptát veřejně, můžete též anonymně v uzavřené skupině (pro vstup se registrujte zde).
  • Nechcete-li se mě ptát ani anonymně, a přece stojíte o mou odpověď na svou otázku, otevřete si mé knihy Řešidlo 1 a Řešidlo 2 a projděte si mé odpovědi na nejčastěji pokládané dotazy.

Pět problémů

Úplně prvním impulzem bylo pět důvodů – pět závěrů dlouhodobých vědeckých studií, které popsaly, co s člověkem dělá ne samota, ale jeho negativní přístup k samotě.

Ono je totiž na jednu stranu fajn být sám, pokud si to přejeme. Odpočinout si a znovu nabrat energii. Taková chtěná samota je vítaná, když jste unaveni nebo přetíženi a potřebujete se uzavřít před světem. Avšak když jste nechtěně, necíleně sami, tak Váš vnitřní svět začne velmi rychle trpět, a to právě v pěti směrech, které nyní popíšu:

1. Deprese

Pokud jste někdy byli delší dobu nechtěně sami, možná jste si všimli, jak se změnil Váš „vnitřní dialog“. Když totiž nemáte nikoho, kdo by povzbudil Vaši mysl konverzací, tak se Vaše pozornost, potažmo Vaše konverzace obrátí dovnitř. A v takovém rozpoložení je snadné začít přemítat, proč jste vlastně sami, i když nechcete. Záhy Vás ovládnou negativní myšlenky, které ještě prohloubí Vaše špatné pocity a izolaci, protože negativně naložení jste pak nepříjemní i své rodině nebo přátelům. Už proto jsem psal knihu Sami. A i proto jsem k ní přidal ještě tištěný kurz Jak nevyhořet. Abyste nezačali být pasivní – duševně i fyzicky. Abyste se rozhýbali nejen procházkami a dýcháním čerstvého vzduchu, ale třeba také čtením či poslechem témat, která Vás zajímají a naplňují.

Jedině naplňující pocity dokážou změnit polarizaci myšlenek. A toho se týká i druhý bod:

2. Sebevražedné myšlenky

Kdo tráví příliš času v nežádané samotě a negativních myšlenkách, které se (viz výše) stále prohlubují, ten může poznat, jak dlouhodobá negativní izolace postupně vysává z člověka touhu žít.

Člověk není dokonalý a někdy se zkrátka cítí beznadějně, má snad i právo v některých chvílích váhat, jestli jeho život má smysl. Ale přemýšlet o sebevraždě, respektive plánovat její kroky, to už je jiný příběh. Knihu Sami, potažmo tištěný kurz Jak nevyhořet jsem vytvářel hlavně proto, aby si čtenář uvědomil, že vnější okolnosti nemusejí mít nic společného s jeho osobní hodnotou. Že i když mu okolí momentálně dává najevo, jak je zbytečný, tak to nemusí být pravda, stejně jako nemusejí být správné pocity, že nic už nemá cenu. Stačí jenom si pamatovat svoji osobní hodnotu. Tomu pomáhá například osobní deník nebo pracovní listy, které přináším ve svých tištěných kurzech. Je důležité si uvědomovat, zapisovat a později v negativních chvílích připomínat své dobré vlastnosti, své silné stránky, své talenty, cokoli, za co můžete být vděční. A když se začnete, třeba vinou jiné osoby, cítit ztracení v životě a nehodní ocenění, stačí si projít tyto záznamy ve svém deníku či ve svých pracovních listech a osvěžíte si, jak krásní, důležití a cenní ve skutečnosti jste, a to třeba i pro další osoby, na něž v negativním rozpoložení zapomínáte.

Nástrojů rozptýlení sebevražedných myšlenek je mnoho. Uvádím je v Jak nevyhořet. Typicky jóga pomáhá zklidnit nervy, během cvičení meditovat a vědomým dýcháním zmírňovat stres. V tištěném kurzu Cestou vnitřní síly se zabývám dobrou energií, která nám pomáhá vytvářet šťastný život.

3. Kognitivní úpadek

Mozek, úplně stejně jako každá jiná část lidské bytosti, potřebuje pro své optimální zdraví správnou výživu a správné cvičení. Pokud hodiny pasivně sedíte před televizí nebo před bílou stěnou, pokud negativně přemítáte o minulosti nebo současné špatné situaci, pak vinou dlouhodobé nezměny mohou Vaše mozkové buňky atrofovat – upadat do letargie a odumírat. Jako svaly, které přestanete používat k něčemu novému a neprocvičujete je pozitivním způsobem.

Mozek je svým způsobem také sval a potřebuje okysličit, procvičit, využívat. To, že jste delší chvíli sami, neznamená, že máte přestat myslet a žít. Naopak, potřebujete začít přemýšlet, jak žít. Hledat každý den nový způsob, jak svůj mozek příjemně zaměstnat. Čtěte. Luštěte křížovky. Věnujte se jakémukoli koníčku, který vyžaduje tvořivost, kreativitu. Čím aktivnější mozek si udržíte, tím lépe Vám bude, přesněji: tím lépe Vám potom bude sloužit. Protože aktivní mysl Vám bude vytvářet dobré představy, dobré pocity, těšení se, a hlavně Vy tu dobrou energii začnete odrážet ve svém vlastním obličeji a vzhledu. Ano, každý, kdo se dobře cítí, potom dobře vypadá. A takový zářící člověk nebývá dlouho sám. Kdo by totiž takový protějšek ve svém životě nechtěl?

4. Změna osobnosti

Aby bylo jasno: Dlouhodobá izolace Vás nemusí radikálně změnit z doktora Jekylla v pana Hydea. Přesto si můžete všimnout toho, že Vaše nálada zdaleka není stabilní.

Deprese, pocit ohrožení, strach z budoucnosti nebo nuda, to všechno totiž postupně vytváří nepohodlí, přecitlivělost, podrážděnost a vnitřní pocit neštěstí. Kvůli těmto projevům, které zevnitř pronikají navenek, můžete být ještě více sami a osamělejší, protože lidé se Vám v takovém rozpoložení mohou vyhýbat – nemusí být pro ně vůbec příjemné s Vámi být. To se pak může promítat i do Vašich negativních způsobů vypořádání se s nekomfortem – rozvíjením neřestí nebo špatných návyků. Nejde jen o alkohol nebo hazard, ale i rezignaci na boj s nimi. Vždyť to stejně nemá cenu, kvůli komu mám hubnout? Proč se mám o sebe starat? Všechno spojené se sebeláskou, co vyžaduje odhodlání, je najednou nezajímavé. A tím hlouběji se pak propadáte i ve vztazích.

5. Ovlivnění imunitního systému

Toto je však hlavní, pátý důvod, proč jsem napsal knihu Sami, potažmo magazín Jak nevyhořet. Vyjadřuje ohrožení samotné podstaty člověka.

Jenom proto, že je člověk delší dobu sám nebo mu delší dobu něco nevychází, může přijít hlavní efekt vyhoření – může začít kolabovat jeho zdraví. Dlouhodobá izolovanost od toho, co by chtěl, totiž ovlivňuje imunitní systém. Pokud jsme si něco ve svém životě nepřáli a vnímáme to dokonce jako své ohrožení, pak nadbytek uvolňovaných stresových hormonů potlačuje naši imunitu. Pak jsme přirozeně náchylnější k nemocem a nemoci těla následně zhoršují naši psychiku. Proto i v magazínu Jak nevyhořet apeluji, že nesmíme zapomínat, zejména v takovém období, na dostatek všeho, co posiluje imunitu: dostatek spánku, ovoce, zeleniny, vitaminů, minerálů. Jinak vlivem snížené imunity předčasně zestárneme.

A proto, prosím: Pojďme se o sebe starat. Nejen o svou pleť, i když o tu taky. Nejen o výživu svého těla, i když o tu taky. Ano, jezte co nejvíce antioxidantů a pijte hodně vody, ať jste hydratovaní. Ale taky pečujte o zanedbávané části lidské bytosti – o svou mysl, o svou duši. Právě o tom jsou kniha Sami a tištěný kurz Jak nevyhořet.

  1. Pokud knihu nebo tištěný kurz chcete věnovat osobě, na které Vám záleží, uveďte v objednávce do poznámky její křestní jméno; rád jí dovnitř vepíšu osobní věnování.
  2. S členstvím FC Premium obdržíte každé dva měsíce do schránky nový kurz. Navíc k tomu získáváte automatické členství v uzavřené skupině a přístup ke klubovým článkům a dalším výhodám.
  3. Další mé odpovědi na nejčastější otázky můžete číst ve více než 500 epizodách Řešidla. Sobě či blízkým také můžete pořídit knižní souhrny mých odpovědí Řešidlo 1 a Řešidlo 2. Obě knihy lze získat v momentálně zvýhodněné sadě (ušetříte stokorunu), stačí prokliknout zde.

© Petr Casanova

Top
Shopping Cart