10 dní příjemného sebezdokonalování. Dáš to?

Měli jste někdy v hlavě „sabotéry“?

Tak se v psychologii říká vnitřním hlasům, které nás oslabují, připravují o jistotu, sebevědomí, energii. Jsou to hlasy strachu, trémy, sebepoškozování, jež nám v těžkých chvílích opakují: To nezvládneš. Nemáš na to. Nedopadne to dobře.

Nemají nám ublížit, ale pomoci. Chtějí totiž vyjádřit: TAKHLE to nezvládneš. S TÍMTO MINDSETEM (nastavením mysli) na to nemáš. BUDEŠ-LI SE BÁT, nedopadne to dobře. Jinak řečeno: Udělej to, čeho se bojíš, a já (strach, tréma, sebepoškozování) nad Tebou ztratím sílu. Zkus to.

Jejich řečí je tma. Vytvářejí v nás tísnivé pochybnosti. Ale to právě proto, abychom světlo rozsvítili sami v sobě. Abychom proti splínu nasadili úsměv, touhu a odhodlání. Abychom se pokusili o to, z čeho máme strach. Abychom ho vyzvali na souboj.

Často mě žádáte, ať Vám pomohu se seberozvojem, v posouvání se do lepší verze svého Já. Budiž. Věnoval jsem tomu sto stran magazínu Kurz sebezvládání (pořídit si ho můžete samostatně, anebo v rámci předplatného, pokud se mnou chcete být v užším kontaktu, a kromě pravidelného odběru magazínu získat i automatický přístup do mé uzavřené skupiny, k mým klubovým živým vysíláním a mým klubovým článkům na FirstClass.cz (všechny výhody FC Premium jsou zde).

Ozvali se Vám „sabotéři“ právě teď? Zpochybňují Vás směrem k práci, penězům, zdraví, nastaveným cílům, vztahům, nutí Vás k lítosti ohledně minulosti anebo obavám ohledně budoucnosti? Výborně. Tak je pojďme přemoci. Vyrobit si dobrou energii. Zvládnout to, co po nás chtějí. To znamená zesílit, být pohodovější.

Jak? Mám pro Vás plán. Na příštích deset dní. Začít můžete klidně dnes. Nebo kterýkoli další den. Ale držte tento plán. Není náročný. Bude Vás bavit.

Nechci po Vás víc než jednu jedinou věc každý den. Příjemnou věc, dodávám. Dodá Vám energii. Budete ji chtít dostat do života opakovaně. Ano, je to hlavně o vytvoření pozitivního návyku – myslet v těžkých dobách víc na sebe a svou pohodu. Nakonec, o tom je nejen Kurz sebezvládání, ale i můj vánoční SNÁŘ.

Však uvidíte:

1. den: Dej prioritu SPÁNKU

Nemohu začít jinak než základem dobré energie člověka. Lidé spánek nejvíc podceňují, a pak na to doplácejí. Proto jsem také sepsal vánoční SNÁŘ – aby Ti, kdo kvůli úzkostem nemohou usnout, nalezli pod stromečkem „vitaminy“ v podobě nástroje na zklidnění myšlenek a dobré spaní.

Život je totiž houpačka – nahoru a dolů. Nic neovlivňuje naši schopnost zacházet s náročnými situacemi víc než adekvátní spánek, doplňující zdravou energii. Jsme-li dobře odpočinutí, zregenerovaní a posílení, jsme mnohem schopnější kontrolovat své emoce, být pozitivní, produktivní a nalézat kreativní řešení. 

PROTO TENTO DEN začni rozvíjet svou spací rutinu. Stanov si přesný čas, kdy definitivně vypneš mobil, televizi i hlavu a položíš se jen do náběru své energie.

2. den: Dej prioritu VODĚ

Unaven? Dej si panáka, kafe, energetický nápoj nebo čokoládu! – tak zní obvyklé rady k „nakopnutí“. Bohužel, mnohdy jde o rychlý nákop, ale pak rychlý sešup dolů, nehledě na to, že některé z metod mohou ještě více dehydratovat než hydratovat.

Voda je základní surovina v těle. Naplňuje nás ze tří čtvrtin. Bez vody dobře nefungujeme a strádáme tělesně i mentálně. 

PROTO TENTO DEN pij vody nejen více, ale hlavně pravidelně. Pokud nesneseš čistou, zřeď si ji citronem nebo mátou. Osvěží Tě to, a ještě detoxikuje (skvělá je teplá voda s citronem hned po ránu, nalačno, půl hodiny před prvním jídlem).

3. den: Dej prioritu POHYBU

Každý si uvědomuje, jak je cvičení důležité pro psychiku i imunitu. Zvedá náladu, snižuje stres, dodává energii. Všichni víme, že bychom cvičit měli. Proč to neděláme? Nejčastější výmluva zní: nedostatek času. Přitom stačí 10 minut denně, třeba během reklamní pauzy v televizi. Nebo si představme cvičení místo sledování negativních zpráv.

Jen počítejme: Pár minut denně – na kolik minut to naskáče za rok? Jaký obrovský rozdíl zažijeme z dlouhodobého pohledu! Možností je spousta. Protáhnout se pomocí YouTube, mobilních aplikací, posilovat vlastní vahou v bytě, večer se projít na čerstvém vzduchu.

PROTO TENTO DEN udělej cokoli, čím porazíš svou lenost. Ihned Tě to změní. Na pohybu je úžasné, že dává soutěživou energii. Ať začneš čímkoli, budeš toho chtít příště zvládnout více než včera. Časem tak pochopíš, že pohyb je pokladem osobního růstu.

4. den: Dej prioritu PŘÁTELŮM

Vypni mobil a sociální sítě. Ty nám dávají pocit, že jsme mezi lidmi. Ale bohužel digitální cestou nemůžeme nikoho držet za ruku, obejmout, načerpat osobní energii. Nečekejte na to, až bude „víc času“. Využijte přátele, dokud tu jsou. Dokud je cesta k nim ještě volná.

PROTO SI TENTO DEN naplánuj schůzku, kávu, připrav doma chlebíčky nebo lehkou večeři, jakékoli malé setkání se svou blízkou duší. Osvoj si nádherný návyk nalézat čas na správné věci, i když to není pohodlné.

5. den: Dej prioritu ČTENÍ

Čtení kvalitních knih zklidňuje, obohacuje a zostřuje mysl. Klidnější, bohatší a ostřejší mysl je pak lépe vybavena k zacházení se stresem a životními výzvami.

Kvalitní čtení také přenastavuje životní kód na učení a sebeosvěžování. Pomáhá nám mít pozitivnější myšlení, protože díky čtení přestáváme trčet ve stojatých vodách starých domněnek. Čtení nám otevírá hlavu a zvětšuje rozhled o ty pohledy, které by nás jinak nenapadly. Já na tom stavím právě svůj vánoční SNÁŘ. Aby člověku bylo lépe, večer klidněji usnul a ráno se silnější probudil do nového dne.

PROTO SI TENTO DEN před spaním vezmi nějakou knihu, po které dlouho toužíš, a začni první stránkou. Možná přečteš jen pár řádek, než se Ti začnou klížit oči, možná pár kapitol. Ale uvidíš ty jiné sny, které Ti přinese noc! A hlavně uvidíš ten jiný zítřek!

6. den: Dej prioritu KONÍČKU

Každý člověk se cítí mnohem lépe, když může dělat to, co miluje. Najít si čas na vlastní koníček znamená nejen zdokonalovat se v konkrétní dovednosti, ale také uvolnit stres a chaos ve své hlavě. Věnování se koníčku je totiž vždycky aktivita, kterou si UŽÍVÁME.

Pro někoho je to pohyb, na který se mu celý týden nedostává čas. Pro někoho chvíle na meditaci, vnitřní inventuru. Pro někoho jakékoli hobby, které zbožňoval už jako dítě…

PROTO TENTO DEN věnuj čas něčemu, co máš rád, co jsi vždycky udělat chtěl, ale z „důležitějších“ důvodů jsi to odkládal. Nehledej vyšší důvod, pro který bys to měl udělat. Je to jen pro Tvou zábavu a uvolnění. Opravdu myslíš, že se k tomu musíš přemáhat? Proč se vlastně něčemu příjemnému nevěnuješ?

7. den: Dej prioritu FOTOGRAFOVÁNÍ

Snímky zachycují vzpomínky a vzpomínky nám oživují důležité chvíle. Otevřeme-li konzervu obrázku, zpomalíme, oceníme, zamyslíme se – nad pouhým jediným okamžikem. Zkrátka, nezapomínáme.

Jenže smyslem fotografování není jen zachytit minulost, ale také procítit přítomnost. TEĎ žít v okamžiku, který je, vidět na něm to krásné, a to se snažit zakonzervovat. Přitom to vlastně zachycujeme už ve své mysli…

Fotografie mají obrovskou emoční sílu už v tom okamžiku, kdy se pořizují. A také poté. Dokážou vmžiku zlepšit náladu, připomenout, co je v našem životě skutečně důležité.

PROTO TENTO DEN foť cokoli, co pro Tebe má energii – co Tě rozesmívá, dojímá, okouzluje. Pamatuj, že zachraňuješ ne dnešek, ale zítřek a všechny další dny, kdy tuto energii budeš potřebovat.

8. den: Dej prioritu KLIDU

Můj Kurz sebezvládání mimo jiné pomáhat vytrénovat se ke zklidnění v každé emocionálně vypjaté chvíli. Víc myslet než v emocích jednat. Nezpůsobit škody, kterých bychom za chvíli litovali a užírali se jimi.

Vím, že je to zvláště „namáhavá“ výzva. Jedna z metod, o které nyní budu mluvit, totiž vyžaduje najít si nejen čas a motivaci, ale i místo. Konkrétně místo, kde se můžeme nabít přirozenou energií. A to právě tehdy, když nás něco hodně trápí.

Nemusí to být nikde daleko. Stačí někde uprostřed ticha. Tedy i uprostřed sebe samých. Jen nechat odplynout chaos a vyplnit celé své tělo očistným nádechem a výdechem.

Klid je místo, kde se stáváme soustředěnějším a optimističtějším prostě proto, že dokážeme zastavit a napojit se na zdroj energie. Jako když přestaneme zmateně pobíhat po místnosti, abychom nalezli wi-fi, a přesně v tu chvíli si nás wi-fi najde sama.

PROTO TENTO DEN věnuj svému klidu 5 minut. Jen se soustřeď na dech. A užívej si následné myšlenky.

9. den: Dej prioritu HÝČKÁNÍ

Hýčkání není jen požitkářství, spojené s naložením se v bazénu, masážemi, drahými zážitky. Hýčkání znamená vůbec si vyhradit čas na sebe. Připomenout si, že jsme v něčem speciální a zasloužíme si něco dobrého.

Že si nic takového nemůžeme vybavit, protože si teď vyčítáme křivdy, utápíme se v křivdě nebo ztrátě blízkého člověka? Proto jsem psal vánoční SNÁŘ.

Když totiž se sebou zacházíme dobře a věříme, že si to zasloužíme, hojnost se v našem životě začne množit. Pozitivní postoj k sobě vždycky přináší více spokojenosti.

PROTO TENTO DEN udělej pro sebe něco zvláštního. Rozmazli se. Dopřej si dárek, který Ti bude vždy připomínat tento den – den, kdy sis to zasloužil.

10. den: Dej prioritu VDĚČNOSTI

V Kurzu sebezvládání píšu, že naše životy jsou, co se týče pozitivních/negativních událostí, podobné. To, že jsou někteří lidé v této době o něco více vyrovnanější a klidnější, není dáno jinými okolnostmi v jejich životě, ale jejich postojem. Dokážou být vděční i za maličkosti, které jim zůstaly nebo které si vytvořili, prostě za to dobré ve svém životě.

Kdykoli si děláme čas na vyjadřování vděčnosti, měníme k lepšímu své myšlení a životní pohled. Stáváme se silnějšími, odolnějšími, máme větší nadhled, více trpělivosti, víry i humoru. Náš život možná není lepší než životy jiných lidí, ale na tom nezáleží – pokud ho sami vnímáme jako dostatečně dobrý.

PROTO SI TENTO DEN vymez čas, kdy oceníš všechno, za co můžeš být vděčný. Zapiš si to. Vyfoť si to. Uzavři se do vychutnání si toho, proč žiješ.

Začni co nejdříve

Není důvod to odkládat. Všechno, co doporučuji, vytváří dobrý pocit. Z dobrých pocitů vznikají dobré myšlenky, dobré myšlenky posouvají člověka k dobrým činům, dobré činy vedou k dobrým výsledkům a dobré výsledky ještě víc zlepšují původní dobrý pocit. A tak dokola. Je to nekonečná spirála dobra. Není to nic nepříjemného ani namáhavého. Není nač čekat. Držím palce.

Potřebujete pracovat na sobě? Uvědomujete si rezervy, například příliš prchlivost, zbrklost, ukvapené vzdávání věcí, o které jste se dosud ani nepokusili? Jste příliš bázliví a neumíte si nastavit osobní hranice? Nebo naopak přicházíte o lidi svou prudkou povahou? Využijte Kurz sebezvládání. Zvažte, zda stojí pouze o toto jedno vydání (pak je samostatně zde), anebo zda chcete výhodnější koupi v rámci členství, kdy kromě magazínu automaticky získáte přístup do uzavřené skupiny, ke klubovým živým vysíláním přímo ve skupině a klubovým článkům na FirstClass.cz, potažmo dalším výhodám uvedeným zde.

Chcete pomoci někomu blízkému, kdo prochází těžkým obdobím v osobním životě, vztazích, práci? Položte mu pod stromeček vánoční SNÁŘ. POZOR! Tento unikátní dárek je k dispozici jen do vyprodání.

© Petr Casanova

Top
Shopping Cart