8 jednoduchých metod, jak uvolnit stres do 5 minut

Žijeme v NEJSTRESOVĚJŠÍ době! – zní z jedné strany.

Žijeme v NEJPOHODLNĚJŠÍ době! – slýcháme z druhé strany.

Jak je možné, že doba největšího technologického pokroku a blahobytu se současně stala dobou stresovou?

Jak je možné, že lidský organismus v dnešní době cítí STEJNÝ pocit ohrožení, který spouští stresovou reakci, jako když pračlověk stanul tváří v tvář mamutovi? Přece mamuti už vyhynuli! Jak to, že s nimi nevyhynuly i stresy? Odkud se berou ti „mamuti“ v naší hlavě? Proč říkáme, že bojujeme o „holé přežití“, přijdeme-li o práci, partnera, část majetku? Proč má na nás arogantní šéf, soused nebo cizí člověk na ulici stejný psychický účinek jako zaržání lva z metrové blízkosti?

Co vlastně v těle způsobuje stres? Jak ovlivňuje naše sebevědomí a následné úspěchy či selhání? To víte už z mých letošních magazínů Proč neznám Tvoje Proč a Jak překonat pochyby. V nich jsem ukazoval, jak nás dokáže vystresovat okolí, jak potřebujeme čelit ztrátě energie a jak si mnohé rány taháme už z minulosti, respektive dětství (viz Jak přepsat staré vzorce). Samotné metody, jak naložit s vnějším tlakem, jsem publikoval už ve stostránkovém Jak pracovat se stresem. Ne každý ale zná a využívá moje magazíny. A tak pro ty, kdo se ocitnou v akutní nouzi a úzkosti, uvedu alespoň osm jednoduchých metod.

Nejsou nové, naopak věky prověřené. Aby ne. Jestliže stres má kořeny v naší minulosti, pak i způsoby uvolnění stresu musejí mít kořeny v minulosti. Zajímá Vás malý výlet do historie, k dávným a moudrým civilizacím, jež se naučily stresu velmi rychle a efektivně zbavovat? Vyzkoušejte doslova na vlastní kůži (a budou-li Vám vyhovovat, inspirujte se dalšími, i psychologickými, v mých magazínech):

1. Práce s rukou

Už ve starověkém Japonsku v období Jamato (roky 250 až 710) požádal císař vědce o bádání, proč má lidská ruka pět prstů. Vypozorovali, že každý prst dokáže uvolnit (kompenzovat) jednu důležitou emoci. Palec ovládá úzkost, ukazováček strach, prostředníček vztek, prsteníček smutek a malíček pesimismus. Stejně tak staří Japonci odhadli, proč máme ruce dvě – abychom jednou rukou té druhé pomohli. Stačí „smotanými“ prsty jedné ruky sevřít příslušný prst ruky druhé – abychom ucítili teplo a pulz, alespoň na jednu minutu.

Stisknout

A pokud potřebujeme najednou uvolnit všech pět emocí, pomůže palcem silně zatlačit „resetovací“ tlačítko ve středu dlaně a vytrvat za citelného pulzování tepu do palce.

Tlačit

Kdo dlouhodobě sleduje magazín FC Premium, ví, jak rád se věnuji i dalším způsobům „samoléčby“, lékárně, kterou máme přímo v sobě, jen ji nevyužíváme.

Mimochodem, další z ukázek: Víte, čím si můžeme jednoduše pomoci ve dvojici s někým blízkým?

2. Objetí

Lidé velmi podceňují sílu skrytou v objetí. Přitom sdílení tělesné energie dokáže pomoci člověku už po několika desítkách sekund. Objetím se vyplavuje hormon oxytocin, který působí proti stresovému hormonu kortizolu a vyvolává uklidnění. Zatímco kortizol říká „Jsi v ohrožení“, oxytocin oponuje „Jsi už v bezpečí“. Objímací praxi odpozorovali už archeologové ze svých výzkumů, a to i v širším významu, kdy hovořili o kruhu bezpečí.

Vysvětlili totiž, proč člověk dokázal přežít do dnešních dnů, ba v jistém smyslu dominovat planetě, ačkoli není v přírodě největší, nejrychlejší ani nejsilnější. Dokáže totiž spolupracovat. Pochopil, že oheň nepustí divokou zvěř blíže k člověku, ale tento oheň je nutné udržovat. Když se tedy lidé domluví a budou na střídačku hlídat oheň, pak lidstvo přežije a nevysílí se. Bude-li totiž jeden střežit oheň, mohou ostatní v noci spát. Naopak být vyhnán z kruhu ohně působí v člověku pocit ohrožení a stres. Proto tak špatně snášíme osamělost. A proto nás tak léčí objetí.

Ano, objetí je základní protistresový nástroj. Tradiční čínská medicína říká, že osm obejmutí denně razantně snižuje pocity strachu a obnovuje psychické a současně fyzické zdraví.

3. Dýchání 4–7–8

Stres je biochemickou součástí člověka. Jedno z řešení tedy souvisí s biochemií. Změnit procesy v mozku, zpomalit srdeční tep, který je ve stresu záměrně uspěchaný, aktivizuje srdce ke krátkodobě enormnímu výkonu, ale dlouhodobě srdce přetěžuje, a hlavně ztišit mysl, to dokáže následující trik východní medicíny, uplatňovaný v některých typech jógy. Nazývá se 4–7–8 podle počtu sekund v jednotlivých navazujících etapách.

  • 4 sekundy se nadechujeme nosem,
  • 7 sekund zadržujeme dech,
  • 8 sekund pomalu vydechujeme ústy.

Při pracovním přepětí možno praktikovat přímo na židli v kanceláři, jen si ale opřeme záda. Postačí opakovat tento cyklus 5 minut.

Pokud si na tuto metodu vzpomeneme až doma, po vyčerpávajícím dni, můžeme ji rovnou zahrnout do celé meditace, ale na tu potřebujeme nejméně 20 minut.

4. Mentální hra

V Jak pracovat se stresem jsem vysvětloval i pozitivní stránky strachu či stresu, proč má význam, že se bojíme, tudíž proč jsme strachem či stresem obdařeni. Ale také proč v dnešní době s těmito faktory špatně pracujeme a pak nejsme schopni se konstruktivně soustředit, byť právě k tomu mají strach i stres pomoci. Oba totiž říkají: „Teď děláš něco (životně) důležitého.“

Paměťové buňky v lidském mozku jsou strukturovány tak, aby si dlouhodobě pamatovaly zlé, bolestivé, traumatizující události. Příroda je moudrá. Ví, že jenom tak už nedopustíme opakování stejných činů, situací. Psychologie tomu říká negativní zaujatost.

Příklad: Jsme-li ochromeni strachem, nedokážeme se soustředit na nic jiného než aktuální děsivý obraz. Mozek ví, že nejefektivnější jsme, když se zaměřujeme na jediný problém. Proto, vnímáme-li něco jako zásadní, vyhradí naši pozorovací schopnost jen tomu zlému. Výsledkem je, že si nepříjemné zážitky neustále omíláme v hlavě.

Příroda chce, abychom konstruktivně jednali: Útěk, nebo útok. Pokud se však nemáme k činu, negativní zaujatost nás ničí a naopak obírá o sebevědomí, potřebné k útěku či útoku. Vymanit se z této negativní křeče dokážeme jen tehdy, dáme-li mozku pozitivní podnět a úkol soustředit se na něj. Mezi takové pozitivní mentální hry patří čtení pozadu, násobení čísel, hraní karet.

Proto už předkové, když nemohli usnout, soustředěně počítali ovečky. Změnili předmět soustředění ze strachu na tvorbu. (To je ostatně i princip meditace či dýchání 4–7–8.)

V dnešní době můžeme během dne jednoduše sáhnout po mobilu. Základní mentální hry jako puzzle, piškvorky, tetris či vykládání karet zapojí kreativitu. Jen pozor: Vybírejme takovou, v níž něco tvoříme, ne ničíme.

5. Jacobsonova svalová metoda

Americký fyziolog Edmund Jacobson objevil, že ke zrelaxování těla a mysli potřebujeme uvolnit celé kosterní svalstvo a uvědomit si rozdíly v napětí svalů. Prohlásil, že i když je stres vnímán jako psychický problém, má fyzické dopady – stres vede ke stahování svalů, bolesti zad, kostí, kloubů. Podle Jacobsona však nestačí svaly fyzicky uvolnit, ale hlavně si jejich uvolnění mentálně uvědomit. Prokázal, že se tím zlepšuje imunita a jde o dobrou prevenci před srdečními příhodami, vysokým krevním tlakem, tudíž i před bolestmi hlavy až migrénami, syndromem unavených očí, nespavostí a nechutenstvím.

Jak na to?

  • Položte se na zem, ideálně na podložku.
  • Dýchejte nosem, vnímejte zvedání hrudníku I BŘICHA (spousta lidí dýchá chybně hrudí, ne břišní dutinou).
  • Nádech trvá vždy 5 sekund, výdech také.
  • Uvědomujte si postupně jednotlivé svalové skupiny, vždy 5 sekund je napínejte a 5 sekund uvolňujte. Postupně povolte 1. chodidla a kotníky, 2. lýtka, 3. stehna, 4. kyčle a oblast kříže, 5. břicho a hrudník, 6. paže, 7. ramena a krk, 8. obličej, 9. celé tělo.
  • 5 minut obvykle stačí k alespoň částečnému uklidnění.

6. Smích

Všichni to víme – humor je pojídač stresu. Funguje tak, že uvolňuje svaly, zvyšuje tepovou frekvenci, okysličuje krev a nutí mozek uvolňovat endorfiny, které nám dělají moc dobře.

A znovu: Ačkoli si lidé myslí, že smích je psychická aktivita, jde o aerobní pohyb, který současně procvičuje svaly dýchací a obličejové. Svým způsobem jde o jeden z nejlepších faceliftů. A zanedbatelné nejsou ani vydané kalorie. Sto upřímných zasmání denně = patnáct minut jízdy na kole.

7. Aromaterapie

Jak ukážu také v Karmě lhářů, příroda je neskutečně mocná. Dala nám intuici, přirozený sklon k tomu, co nám pomáhá, ale co někdy prostě neslyšíme nebo nevnímáme. V nedělním živém vysílání Jak vzniká NIC ve vztahu jsem vysvětloval, jak nás intuice už dávno varuje i proč jí nevěříme. V Karmě lhářů popisuji, jak můžeme intuici posílit.

Jedním z mnoha způsobů je využití „krve rostlin“. Tak se říká stoprocentním esenciálním olejům, z nichž se vyrábějí i původní vůně, které podporují emoce, rozvoj lidských vlastností i dovedností. Všichni víme, jak mění naše smysly při uvolňující aromamasáži nebo při voňavé koupeli. Ostatně, například kadidlo je v kostelech využíváno už dva tisíce let, a ne náhodou. Nakonec, psal jsem o tom článek Jak krev rostlin pomáhá člověku.

8. Krátká procházka

Efektivní pohybovou aktivitou – kombinací uvolnění těla i mysli – je jóga, nicméně kdekdo na ni „nemá čas“, protože běžné lekce mají 60 až 90 minut, a navíc to často znamená jít zase do uzavřených prostor mezi čtyři zdi. Kdo po celém dni v kanceláři upřednostňuje proudící vzduch a přírodu, pro toho je bezplatnou alternativou obyčejná procházka. Projít se, to umožňuje rozpohybovat metabolismus a krev (tělo), zásadně obměnit prostředí (psychika) a každým nádechem čerstvého vzduchu vydatně občerstvit mozkové buňky.

Denně jednu procházku bychom měli zvládnout všichni. Kvůli sobě. Kvůli potřebnému uvolnění. Kvůli větší spokojenosti. Protože změna je život. A život je změna.

  • Všechna uvedená vydání najdete zde.
  • Více o magazínu a Karmě lhářů, která již směřuje k odběratelům, zjistíte zde. S odběrem magazínu je automaticky spojen přístup do uzavřené skupiny, ke klubovým živým vysíláním, ke klubovým článkům (úterý, čtvrtek), digitálnímu archivu, webu bez reklam a dalším výhodám uvedeným zde.

© Petr Casanova

Top
Shopping Cart